Hej
Har gjutit grund och skall snart börja med muren till mitt willab garden växthus, det skall dock vara en 83 cm hög mur som det skall stå på och då har jag följande fråga, hur löste ni det?
1. fann "rätt stenmått" och i så fall vart
2. Köpta standard sten 15b x 60l x 19 h = 20 cm höjd med murfog.

Om jag går på alternativ 2 här ovan så saknar jag 3 cm efter 4 sten högt, har någon putsat upp det sista?

tacksam för snabba svar =)
Mvh
Jan
 
S
vad gör det om det blir en sten högre?
du kan göra en liten ram innan du börjar med stenarna(gjuten)
 
S
ja just det anpassat efter dörren.
 
Kan du inte lägga en något högre murfog 1,2-1,3 cm och sen jacka ur ca 1,5 cm vid dörren så är du hemma.
 
Grundmuren är redan gjuten och armerad... kan iofs gå att såga/hacka ur 3-4 cm på den.
 
S
sy97jgu skrev:
Grundmuren är redan gjuten och armerad... kan iofs gå att såga/hacka ur 3-4 cm på den.
och? du skall ju mura upp en 83cm hög mur
 
SBH skrev:
och? du skall ju mura upp en 83cm hög mur
Muren skall vara 83 cm hög för att dörrpartiet skall stämma, men om jag hackar ur där dörrarna skall stå så löser det problemet alternativt lägger en syll på muren för att nå rätt höjd.
 
Håller själv på att tegla vår grund, där kommer teglet att bli ca 20-30 mm för högt. Jag tänkte gjuta upp det vid dörren så det blir som en förhöjning på lecablocksgrunden.
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Hobergs skrev:
Håller själv på att tegla vår grund, där kommer teglet att bli ca 20-30 mm för högt. Jag tänkte gjuta upp det vid dörren så det blir som en förhöjning på lecablocksgrunden.
Hej hobergs, varför inte istället bara gjuta upp sockeln där dörren skall stå med 20-30mm?
/Jan
 
Det är det jag menar, fast jag uttryckte mig kanske lite otydligt..
 
Hobergs skrev:
Det är det jag menar, fast jag uttryckte mig kanske lite otydligt..
Hahah nej det gjorde du inte, jag läste för snabbt ;-)
 
Jag tänker lösa det genom att mura mina 4 lager med lättbetong 4x20 cm = 80 och sedan lägga syllpapp plus en 3 cm impregnerad syll för att få rätt höjd. alternativet är förstås att hugga 3 cm vid dörrpartiet, men det leder till att jag måste gjuta igen. --> http://villaparadis1.blogspot.se/2015/05/stodsockeln-gjuten.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.