Med klammer som inte är i våg och kabelstråk som inte är centrerat över förskruvningarna??? ;)
 
Fetkubrick skrev:
Det är råspont som panel på tak och vägg. Också hempulat så det är inte helt rakt :rolleyes:, men hyfsat. Huset har pulpettak och hög takhöjd (ca 3,10 m) på den sida som kabelstammen ska dras, vilket jag tycker talar för att dra den en bit ner. Frågan är hur mycket?

Hittade en risig bild, men jag tror du fattar:

[bild]
Vad har du tänkt dig för typ av uttag, brytare, dosor osv, det bör kanske inte bryta för mycket mot stilen med EKLK, JR mm. Det kan även göra skillnad vad gäller stråket beroende på dostyp, ska det bli bra som syns på bilden får du tänka över allt noga och var du placerar apparater och dosor. Kräver lite övning och noggrannhet om det ska bli snyggt och det tror jag det kan bli i den rustika miljön.
 
Jag tänker mig att på synliga ställen använda GARO:s (eller ABB:s) runda IP-klassade dosor i aluminium med förskruvningar, om det inte blir för dyrt. Annars kanske kulodosor i porslin.

Vad det gäller brytare så har jag lite frågor:

Jag skulle helst vilja använda gamla vridströmbrytare av märket CAW, alltså svarta runda i bakelit. Och nu blir det lite konstigt: jag skulle helst vilja att dessa brytare styr två dimrar monterad i normcentralen. Alltså en impulsstyrd (heter det så?) dimmer. Dimmerfunktionen i centralen tycker jag bara verkar ge fördelar. Bra kylning och jag behöver inte korsa kablar i stråket för att komma upp med tändtråd i taket.

Tror någon att det finns möjlighet att modifiera en gammal vridströmbrytare till denna funktion? Som jag förstått det är dom lite speciellt konstruerade för att få en snabb och gnistfri inkoppling – kan bli svårt? Jag har köpt ett par på Tradera men dom har inte kommit än.

Är det tillåtet att göra denna modifikation med tanke på CE-märkning och så vidare?

Är det farligt att göra denna modifikation? Det torde ju vara väldigt lite ström i "impulssignalen" till dimmern?

Om detta INTE går får det bli Schneiders Renova återfjädrande för att styra dimrarna.

Uttag vet jag inte riktigt än. Det lutar åt Renova på synliga ställen. Här får ni gärna komma med tips på något som passar!

Screen Shot 2015-05-20 at 18.59.59.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Screen Shot 2015-05-20 at 18.59.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fetkubrick skrev:
Uttag vet jag inte riktigt än. Det lutar åt Renova på synliga ställen. Här får ni gärna komma med tips på något som passar!
Om budgeten tillåter skulle jag verkligen satsa på "riktiga" uttag i bakelit eller porslin. Finns ju både gamla och nytillverkade av god kvalitet.

Jag tycker att Renova-serien gör mer skada än nytta när man försöker efterlikna gamla fina installationer.
 
Manitoba skrev:
Jag tycker att Renova-serien gör mer skada än nytta när man försöker efterlikna gamla fina installationer.
Jag håller med. Renova är sådär. Det finns dessutom ett rätt begränsat utbud av utanpåliggande grejer. Dom här är ju fina, men sjukt dyra:

http://www.produktgesellschaft.de/en/switch-systems.html

Alltså jag har ju inte råd att köpa enkla uttag för 750 spänn styck.
 
elmont skrev:
Med klammer som inte är i våg och kabelstråk som inte är centrerat över förskruvningarna??? ;)
För och inte tala om hur skamfilad dörren är. Nä bryt genast strömmen och ring en elektriker innan det börjar brinna! ;):p
 
Nu har jag ännu fler frågor:

Jag sitter här och försöker rita upp kabelförläggningen (det är ett helvete, allt ska finnas, inga kablar ska korsas osv...). Hur gör jag om jag inte får plats i ett kabelstråk som är klamrat med JR510, om jag behöver tex åtta kablar? Lägger man ytterligare ett stråk under (eller över) med JR310? Kan man sätta båda JR-klammorna med samma skruv i "mitten"? Blir det bra?

Vilken är den absolut snyggaste böjradien för EQLQ 3G1,5? Snusdosa? Alltså ≈ 40 mm?
 
prototypen skrev:
Det är ju en allmän inställning att elinstallationer inte får synas, "den fula elen".
Jag studsade lite i början av tråden men en snygg installation är en fröjd för ögat.
Bilden från min verkstad och man blir så lycklig när man får till det så redigt.
Trefas till vänster, enfas till höger
Japp, det är precis det här jag är ute efter. Fast (utan att dissa din installation) helt perfekt. Snörrakt, i våg och helt raka fräscha kablar.

Sannolikheten att jag lyckas är nog ganska liten...
 
Mikael_L
Fetkubrick skrev:
Jag skulle helst vilja använda gamla vridströmbrytare av märket CAW, alltså svarta runda i bakelit.
Du kan ju kolla lite på Berker.
Deras 1930 serie och R-classic kan kanske tilltala dig:
https://www.elbutik.se/category.html/berker

Eller bildgoogla på "Berker 1930" och "Berker R classic"

Och leta priser på europeiska siter, de verkar svinigt dyra i sverige.
 
Mikael_L
Fetkubrick skrev:
Vilken är den absolut snyggaste böjradien för EQLQ 3G1,5? Snusdosa? Alltså ≈ 40 mm?
Det beror på, är det tråkiga svaret ... :D

Men OK ... :)
I hörn i/mot byggnadsdelar är det ofta snyggast med så liten som möjligt, t.o.m ev bryta mot minsta tillåtna radie som tillverkaren anger. :eek:
Så när man följer tak/vägg-vinklar, följer lister och foder osv och i vanlig bostadsmiljö är det oftast snyggast att få så liten radie som öht möjligt (tillåtet), dvs nedåt 10mm i radie kan det få bli ibland.

Är kabeln mer fritt på ytor i tak/vägg osv så blir väl kanske ca 40mm radie (din snusdosa) rätt OK, då är det lite viktigare att själva böjen är riktigt bra utförd, för hack och avvikelser från den perfekta cirkelbågen avslöjar ögat ganska lätt. Och är det flera böjar i närheten av varandra så måste man anstränga sig att få samma radie.

Är det kabelstråk som böjer så måste den innersta ha liten radie, gärna den minsta av tillverkaren tillåtna.



Och sen.
Ska du ha utanpåliggande, och väldigt snyggt så är det nog att banta, banta banta som gäller.
Försöker du få till en "komplicerad" elinstallation, med mycket funktioner, trapptändningar hit och dit, många strömbrytare osv osv, så blir väldigt svårt att samtidigt få det snyggt.
Alternativet blir att göra en stor mängd kabel till en arkitektoniskt element som man får acceptera att det i sig ser ut lite sådär, med en massa korsande kablar och sånt.
Man kan t.o.m fundera på kabelstegar, eller fartygsrännor eller nåt sånt, för att framhäva en industriell look.
 
Redigerat:
Tack!

99% är raka ytor på vägg, så jag tänker mig att det är viktigt att jag har EN radie konsekvent överallt.
 
Viktigt för utseendet är klammeravstånd och att de passar i modul kring dosor, avvinklade kablar från stråken osv. Också att välja vilken linje i klammerskruvningen som ska ligga fast när mängden kablar ökar/minskar. Ser bedrövligt ut om de grundläggande sakerna inte är tänkta på i tid, och eftersom inte så mycket installeras så numera blir det inte naturligt upptränat.

Korsande kablar kan du dels försöka minimera dels göra på enhetligt snyggt sätt där det krävs. En del i det är hur du monterar dosorna och där kommer även valet av höjd för huvudstråket in. Tänk också på möjligheten att sätta dosor på distanser över stråken, det och att spåra i väggen där kablar korsande måste vinkla av löser mycket av vad du är ute efter. Att det tar lite tid gör inget när du hobbyjobbar och du lär dig snabbt hur det görs bäst.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Att få se några vackra och omfattande kabelinstallationer skulle vara guld värt. För granskar man på vad någon duktig har åstadkommit så får man idéer och annan bra input.
 
Ja, bilder på snygga kabelförläggningar är det brist på.
Det finns en mästare på grannforumet: http://www.fluxio.se/forum/offtopic/543-idag-sa-jag-upp-mig.html#577
Sedan har vi denna suddiga bild på temat dosor på distanser. Det skulle ha varit betydligt snyggare med JR-klammer!

kablar o dosor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.