T
Byggkeramikrådet reviderar BBV avseende gipsskivor i våtrum

Frågorna kring användandet av kartongklädda gipsskivorna i våtutrymmen har diskuterats under lång tid. 2007 beslutade BKR att skriva in i sina branschregler att gipsskivor inte längre fick användas i våtrum som underlag för tätskikt bakom keramik. Som grund för beslutet stod miljömässiga faktorer sprungna ur det faktum att kartongskiktet på gipsskivorna är känsligt för påväxt av giftigt pappersmögel. Denna påväxt kan ta fart t ex genom att det vid efterinstallationer åsamkas skador på tätskiktet så att fukt kan tränga in mot skivan. BKR hade då höga förväntningar på att beslutet skulle få positiva följdverkningar inom två områden:

- Att branschen skulle utveckla nya tekniska lösningar med bra motståndskraft mot mikrobiell tillväxt.

- Att den övriga marknaden, utanför BKR, som t ex byggentreprenörer och försäkringsbolag skulle följa BKRs beslut.

När det gäller den tekniska utvecklingen har det skett stora framsteg. Nya skivprodukter har tagits fram, som på ett bättre sätt lämpar sig för våtrumsinstallationer ur ett miljöperspektiv, då dessa skivor är mycket bra vad avser resistensen mot mögelpåväxt.

Däremot har den övriga marknaden inte ställt lika höga krav som BKR. Det gäller t ex de golventreprenörer som organiseras inom GVK. De använder fortfarande kartongklädda gipsskivor i kombination med såväl plastmattor som foliesystem i våtutrymmen.

Inte heller landets försäkringsbolag har valt att ställa lika höga krav som BKR, när det gäller vilka byggmaterial som får användas i våtutrymmen.

BKRs styrelse har under det senaste året diskuterat frågan om reglerna för kartongklädda gipsskivor i våtrum. Nyligen fattades beslutet att ta bort den gällande skrivningen om att inte tillåta kartongklädda gipsskivor i våtutrymmets våtzon 1 som underlag för tätskikt eller som bakomvarande skiva.

OBS! För tydlighetens skull vill jag betona att BKR fortfarande har uppfattningen att våtrumsskivor är att föredra framför kartongklädda gipsskivor i våtzon 1. Vi uppmanar därför alla entreprenörer som är behöriga PER företag att även i fortsättningen rekommendera våtrumsskivor till sina uppdragsgivare.


De förändrade reglerna kommer att gälla från 1 juli 2015.


Magnus Jansson

VD Byggkeramikrådet
 
Följer inte försäkringsbolagen BKR? jag trodde det var deras "grundkrav" på vad de anser fackmässigt. Mycket märkligt.
 
T
För mig är detta beslut ingen överraskning, har trott hela tiden att BKR skulle vika ner sig och gå tillbaka med vanlig pappgips.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Borde inte BKR lägga alla sina resurser på att testa och godkänna BÄTTRE tätskikt? Med tanke på testet som kom där 17 av 20 läckte. Vi har byggt 4 badrum de senaste åren och, utan att vara fackperson, så det det ju SÅÅÅÅÅÅ fruktansvärt klent ut med lite folie, remsor som bubblar och viker sig..och så lite dåligt applicerat lim......det absolut inte hållbart ut. Kravet borde vara godkänd vårtumsmatta under kakel som svetsas. Då skulle badrummen hålla 25-30 år istället för 7-10 som nu.

Moderna försäkringar som nu betalar nästan hela vårt badrum anser att badrum håller ca 10 år. Helt sjukt! Ock så kostar de 250-300,000kr. (för oss i stockholm).

Men allt detta är ett sjukt spel för gallerierna för att hålla byggare sysselsatta tror jag. Skit in skit ut..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
Byggis1976 skrev:
Borde inte BKR lägga alla sina resurser på att testa och godkänna BÄTTRE tätskikt? Med tanke på testet som kom där 17 av 20 läckte. Vi har byggt 4 badrum de senaste åren och, utan att vara fackperson, så det det ju SÅÅÅÅÅÅ fruktansvärt klent ut med lite folie, remsor som bubblar och viker sig..och så lite dåligt applicerat lim......det absolut inte hållbart ut. Kravet borde vara godkänd vårtumsmatta under kakel som svetsas. Då skulle badrummen hålla 25-30 år istället för 7-10 som nu.

Moderna försäkringar som nu betalar nästan hela vårt badrum anser att badrum håller ca 10 år. Helt sjukt! Ock så kostar de 250-300,000kr. (för oss i stockholm).

Men allt detta är ett sjukt spel för gallerierna för att hålla byggare sysselsatta tror jag. Skit in skit ut..
alla kan göra fel. finns många badrum som blir bra
att renovera badrum är inte direkt ett drömprojekt för ett byggföretag
 
Jag håller med dig. De flesta, uppåt 100% av hantverkarna i stockholm har som etisk intention att bygga rätt och bra. De försöker aldrig slira pga tid eller slarv, såklart! Någon (säkert unde enpromille) ibland gör fel, men försäkringsbolagen lägger mycket lite pengar på våtrumsskador.

Egentligen skall man som kund vara tacksam att någon tar emot ca 300,000kr för att under deltid i 4 veckor ens befatta sig med ett våtrum. För ansvaret är ju enormt, det kostar ju hela 50,000kr att bilda nytt AB i Sverige.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Äntligen!
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
S
Byggis1976 skrev:
Jag håller med dig. De flesta, uppåt 100% av hantverkarna i stockholm har som etisk intention att bygga rätt och bra. De försöker aldrig slira pga tid eller slarv, såklart! Någon (säkert unde enpromille) ibland gör fel, men försäkringsbolagen lägger mycket lite pengar på våtrumsskador.

Egentligen skall man som kund vara tacksam att någon tar emot ca 300,000kr för att under deltid i 4 veckor ens befatta sig med ett våtrum. För ansvaret är ju enormt, det kostar ju hela 50,000kr att bilda nytt AB i Sverige.
ja. ett badumsbygge är inte ett heltifsjobb hela vägen
vad skulle du vilja betala för ett badrum då? jag har varit med om badrum från 100.000 till 2.000.000kr
 
Rent generellt är väl ett rimligt timpris för kvalificerade yrkesmän kanske är 550kr/tim. detta är egentligen arvode för universitetsutbildade, men ok jag tar i lite. Då borde ju ett litet badrum landa på ca 100,000kr (efter ROT) med material o arbete. En inkluderat yta o möbler pratar jag såklart!
Vinsterna är ganska stora med andra ord.

2 miljoner exklusive yta och inredning låter helt orimligt.... me dyta o inredning är jämförelsen skev. Man kan ju köpa lyx sten från yttre mongoliet för säkert 250,000kr7kvm.

Men du missar nog min poäng. min poäng är inte eg. pris som sådant utan avsikt och kvalitet. Om jag kunde hitta en firma som faktiskt inte tog massa genvägar och slarvade skulle jag, helt ärligt, gärna betala för det. Problemet är att dessa är mycket ovanliga....kanske en på hundra....har själv projektlett fyra badrum, ha rkontakter som är våtrumsbesiktningsmän som intygar min syn, och har unde r1,5 år letat hus i Stockholm där ca 80% av nybyggda badrum hade fel.
 
Redigerat:
men,,,,tillbaka till kärnämnet. Pappen.

Det är ju fantastiskt att de tar bort kravet. Redan när det kom ställde sig väl alla frågan varför? -då det faktiskt skall vara torrt bakom tätskiktet. Denna bransch verkar inte kunna fokusera sitt arbete på rätt saker.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
S
Byggis1976 skrev:
Rent generellt är väl ett rimligt timpris för kvalificerade yrkesmän kanske är 550kr/tim. detta är egentligen arvode för universitetsutbildade, men ok jag tar i lite. Då borde ju ett litet badrum landa på ca 100,000kr (efter ROT) med material o arbete. En inkluderat yta o möbler pratar jag såklart!
Vinsterna är ganska stora med andra ord.

2 miljoner exklusive yta och inredning låter helt orimligt.... me dyta o inredning är jämförelsen skev. Man kan ju köpa lyx sten från yttre mongoliet för säkert 250,000kr7kvm.

Men du missar nog min poäng. min poäng är inte eg. pris som sådant utan avsikt och kvalitet. Om jag kunde hitta en firma som faktiskt inte tog massa genvägar och slarvade skulle jag, helt ärligt, gärna betala för det. Problemet är att dessa är mycket ovanliga....kanske en på hundra....har själv projektlett fyra badrum, ha rkontakter som är våtrumsbesiktningsmän som intygar min syn, och har unde r1,5 år letat hus i Stockholm där ca 80% av nybyggda badrum hade fel.
har man exlusiv smak så blir det dyrt.
det finns dom badrumsbyggare som gör det helt utan anmärkningar.
finns även tillfällen där badrummet varit bra tills elektriker och rörmockare kommer.

byggt kanske 100 badrum dock tiden då det var rollade tätskikt mest.
dock bara "projektlett" runt tjugo. dock har arbetarna ett större ansvar. princip ge dom en adress sedan är det kontakt arbetarna och beställare.
 
Jag ser att du är i Norrbotten. Kan det vara så att Stockholmsregionen har fler lyckosökare (aka fuskbyggare). Jag har hela min bekantskapskrets här varav 60% renoverat badrum. INGEN har en bra referens....så alla som måste får ta nån skit som de lönlöst försöker kvalitetssäkra. Eller jo vänta, en kollega hade ett bra företag men det visade sig att denne inte kollade något utan typ lade ut och åkte på semester....så hur bra det var lär väl visa sig efter 5-7år. :)
 
S
Byggis1976 skrev:
Jag ser att du är i Norrbotten. Kan det vara så att Stockholmsregionen har fler lyckosökare (aka fuskbyggare). Jag har hela min bekantskapskrets här varav 60% renoverat badrum. INGEN har en bra referens....så alla som måste får ta nån skit som de lönlöst försöker kvalitetssäkra. Eller jo vänta, en kollega hade ett bra företag men det visade sig att denne inte kollade något utan typ lade ut och åkte på semester....så hur bra det var lär väl visa sig efter 5-7år. :)
jobbat norrbotten och götaland.
tråkigt att det saknas bra referenser.
ingen vill ju göra ett dåligt badrum. ibland görs ju badrum som ett smycke.

varför ett badrum vart på 2.000.000kr exklusiva matrialval. guld och marmor( special sågat så att mönster i marmorn följde med i hela rummet( marmor på väggar å golv å tak)
 
Anledningen till förbudet mot pappgips var ju att tätskiktet (rollade) inte var diffusionstäta utan man fick fukt bakom tätskiktet och pappen möglade (eller rättare sagt så kunde det bli mögel).
I samma veva så kom folien som är tätare än plastmatta, men lik förbannat skulle våtrumsskivor användas...
När jag pratade med LF skade nånting chef kanske så hävdade han att anledningen till att våtrumsskivor nu skulle användas var att man kunde torka ut dom vid skada och då fick dom tillbaka sin tekniska egenskap, bra vid skada i rum mot badrum , då slapp man riva även badrum, man skulle spara massa pengar....
Nu är det tydligen inte lika noga
 
Ska väl tilläggas att ovan var så jag kommer ihåg att jag fick förklarat för mig, om det är 100 rätt låter jag va osagt
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.