Vi bygger ett badrum med plastmatta som tät- och ytskikt. Väggmattan är ju bäst att montera "ligganade" - alltså inte i våder. Men den väggmatta vi tittar på är 2 meter vilket gör att det blir en glipa uppe vid taket på c:a 2 dm.

Jag hade tänkt måla glipan med samma våtrumsfärg som taket.
Måste dessa 2 dm ha eget tätskikt?

Säg inte bård för det passerar inte estetiska rådet. :p
 
Redigerat:
S
Känner mig lite halvsäker på att du måste ha en överlappande matta där uppe, eller någon slags tätskikt som du "tapetserar" med överlapp på mattan. Du vill iaf inte ha kanten öppen.
 
Varför gör dom inte mattor som räcker hela vägen upp? Ser ju urlöjligt ut att ha en 30 cm bred bård högst upp. Oavsett om den är i samma färg så ser man den ju. Bah! (I-landsproblem här, ja).
 
Man kör alltid med en extra våd upptill, antar att det blir ganska svårt att få till monteringen med en hel matta.
 
Bård it is...
 
Höjden i ett normalt badrum varierar mellan ca 2,00-2,50 m, vi har ca 2,05 i duschen i källaren, i bostadsrätten vi ägde för ca 10 år sedan var ca 2,35.
 
Ok, vi har 2,31 m i badrummet.
 
I bostadsrätten så gjorde mattläggaren ett "normalt" uppvik av golvmattan, sedan sattes väggmattan, därefter en bård.

I duschen i källaren i nuvarande huset gjorde mattläggaren ett högt uppvik av golvmattan, sedan bara väggmatta.
 
Tack. Tror jag har fått svar på min fråga. Man måste ha bård om inte väggmattan går hela vägen upp till taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.