Kan en Automower 320 köra utmed guidelinan utan att den klipper, inte in till laddstationen utan till ett område som ligger lite avsides?
 
Ja, den klipper inte när den följer guiden in eller ut.
 
...men om det är fri lejd mellan områdena så kommer den ändå att köra där och klippa då den rör sig i ett slumpartat mönster. Så om du menar att du har ett område som den måste passera utan att klippa så kommer det inte att fungera. Möjligen om man kan dra begränsningskabeln med så pass lite mellanrum att den inte klarar att köra igenom där utan att följa guidekabeln, men det måste du nog testa för att se om det funkar i praktiken, jag hade inte vågat köpa en maskin och chansa.
 
Ok, så om man har en grusgång som är 1,5m bred och är nästan helt plan med gräsmattan så skulle man då kunna gör en korridor som är så smal som möjligt och låta Automowern följa guiden, utan att hitta in där när den inte följer guiden?
Som det är nu har jag den som biyta men vill helst slippa det.
 
Det KAN funka men jag vet inte säkert. Det kan också vara så att den störs av begränsningskabeln när den ligger för nära, så att den inte vill följa guidekabeln ut. Jag tror att man kan justera korridor-inställningarna så att det funkar, men vet som sagt inte säkert om det går.

Går det inte att släta till grusgången så att det inte gör något om den kör där med klippningen på då? Det hade ju varit det smidigaste låter det som.
 
Om man sätter värde 0 i korridorbredd så följer väl Automowern guiden?
 
Ja fast bara tills guiden går ihop med begränsningskabeln, och då är ju frågan hur nära de kan komma utan att klipparen anser att de går ihop...
 
MartinP666 skrev:
Går det inte att släta till grusgången så att det inte gör något om den kör där med klippningen på då? Det hade ju varit det smidigaste låter det som.
Jo det kanske går men det finns ju alltid en risk med att köra med klippningen igång över grus, eller rättare sagt singel. I och för sig så är det ganska kompakt och ligger rätt still så det kanske funkar.

Hade varit kul om man fick det att fungera med guidekabel :cool:
 
MartinP666 skrev:
Ja fast bara tills guiden går ihop med begränsningskabeln, och då är ju frågan hur nära de kan komma utan att klipparen anser att de går ihop...
35cm tror jag att det är, får dubbel kolla detta i manualen.
 
MB77 skrev:
35cm tror jag att det är, får dubbel kolla detta i manualen.
Man kan inte gå efter manualen när det gäller sånt här, där anges avstånd med marginaler och inte speciellt exakt. För att veta exakt vad som gäller måste man prova sig fram.

Jag har mindre än 35 cm på vissa ställen, och den hittar ändå igenom med guidekabel. Visserligen är det en 310 men det bör inte skilja så mycket. Den hittar även igenom när den inte följer guidekabeln, och det är ju dåligt för din del. Frågan är vad som händer om man drar dem med t.ex 40 centimeters avstånd och så guidekabeln emellan, kommer den att följa guiden då och blockeras när den inte följer kabeln? Och är det garanterat att den ALDRIG hittar in där själv? Det är lite gråzon i ditt fall.
 
Den minsta bredden mellan begränsningsslingorna det kan vara är 60 cm med guiden i mitten, det kan gå med mindre men då kan nog inte tillförlitligheten garanteras. Den automatiska passagehantering sköter allt och inga manuella korridorbredder behöver ställas, har själv liknande lösningar. För att den inte ska hitta in av sig själv kan man lura klipparen med en kil vid ingångarna till passagen men inte heller det är helt säkert.
 
legion skrev:
För att den inte ska hitta in av sig själv kan man lura klipparen med en kil vid ingångarna till passagen men inte heller det är helt säkert.
Menar du begränsning-kilar in i arbetsområdet jämns guiden eller "tratt" ut emot den smala gången? Jag skulle gjort det förstnämnda för att den skulle få så svårt som möjligt att hitta in utan guide. Trattar har jag på flera ställen med väldigt smala och t.o.m en del böjda gångar, men de hittar han med lätthet in och igenom (det är även avsikten i mitt fall).
 
Ja jag menar begränsningskilar, har inga själv men vet andra som använder såna med hyfsat resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.