Har rivit ner massa gammal tapet i ett rum. 3 Väggar är betong där det väl blir bredspackling direkt. Den 4:e är gipsvägg.
På vissa ställen har ytan på kartongen som sitter på gipsskivorna följt med lite på, och på någon småfläck hela kartongen så gipset är framme.
Likaså har jag använt tapetklister för att få loss alla gamla tapeter, med följden att gipsskivorna givetvis blev fuktiga, men det kan väl inte ha någon betydelse, de torkar och ska väl inte ge fuktproblem då samma sak händer när man tapetserar direkt på gipset?

Vad är bästa sättet innan man målar? Kan man spackla direkt på gipsskivorna trots lite riven kartong här och där, eller behöver man göra något annat? Byta dem helt? Skruva upp renoveringsgips på dem?
Vad blir bäst?
 
Hur tjockt med gips har du nu? Har du bara 12 mm och ingen annan skiva under så är det ingen nackdel med att sätta renoveringsgips eftersom du får en mycket stabilare vägg och ett slätt underlag som inte behöver så mycket spackling.

Nackdelen är att du får byta alla foder runt dörrar och fönster till klacklist eller vad nu heter.

Eventuell fukt brukar bara ställa till problem i ytterväggar och då att det kanske tar någon eller några dag ytterligare för spackel att torka, speciellt om man spacklat lite för tjockt. Spackla hellre tunt några ggr än att riskera tjocka skickt med lång torktid som följd.

Lite papper som lossnat från gipset har jag aldrig brytt mig något speciellt om.
 
Vet inte hur tjock den som sitter är.
Foder och sånt är inget problem, finns varken dörrar eller fönster i gipsväggen, bara några eluttag, så det känns som om det borde vara ganska lätt att smälla upp. Borde väl även ge mindre spackling än att försöka jämna ut det gamla?

Funderar på att sätta någon duk också. Vad är skillnaden på renoveringsduk och armeringsduk?
Typ:
http://www.bauhaus.se/konkret-armeringsduk-1x50m.html
http://www.bauhaus.se/konkret-renoveringsduk-1x25m.html

Renoveringsduken är tjockare eller?
 
Ja, det är den.
 
Den täcker alltså lite bättre ojämnheter då antar jag. Några nackdelar med att använda den istället för armeringsduk?
 
står nått om att ameringsduken är förgrundad, det är inte den som jag köper på byggmax. dock tycker jag det är bra att måla en omgång grundfärg (vit billig färg) så ser man om det är något i underlaget som släpper/missar en spackling innan man går på med den dyrare täckande färgen. Gjorde om 6 rum hemma med microlit och ett rum med renoveringstapet (mycket dyrare). Jag ångrar att jag använde renoveingstapeten... mycket svårare att få till hörnen snyggt, finns ställen där den är lös nu efter många år. Alla ställen där jag använde microlit/målarduk så är det ett mycket jämnare resultat.
 
Jag har satt renoverings eller armeringsduk en gång, vet ej vilken av de som du länkat till som är mest lik det som jag satte upp men hur som helst så blev resultatet kass, ser riktigt hemskt ut i släpljus plus att den var väldigt styv och besvärlig att hantera vid uppsättning. Jag är van vid tapetsering och är ingen nybörjare med tapetsering och sättning av väv.

Jag kommer att bredspackla eller sätta renoveringsgips nästa gång jag har en vägg som är ojämn. Aldrig mer renoveringstapet eller vad nu heter i mitt hus.
 
Tune skrev:
Jag har satt renoverings eller armeringsduk en gång, vet ej vilken av de som du länkat till som är mest lik det som jag satte upp men hur som helst så blev resultatet kass, ser riktigt hemskt ut i släpljus plus att den var väldigt styv och besvärlig att hantera vid uppsättning. Jag är van vid tapetsering och är ingen nybörjare med tapetsering och sättning av väv.

.
Svärföräldrarna har varit flitigt användare av den tjocka renoveringstapeten och alla väggar hemma hos dem har antingen bubblor eller känns svampiga... Microliten är mycket tunn, kräver spackling men ger ett jämt resultat oavsett om man fick bort all tapet, har tapetrester kvar (som är slipade) eller om det är en ny gipsyta. Testade på OSB-skiva och det var hyfsat ok. Jag har kört enklaste tapetklistret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.