Ett tips är också att måla på vintern. Målar man på sommaren så krymper trät på vintern och det kryper fram omålade ytor i springorna.
 
Vi har för övrigt furupanel, typ bastupanel, i taket som vi har penselmålat med 70-blank råvit lackfärg. Dyr färg och tar en j-vla tid. Men om man är två pers där en går före med roller och en går efter och stryker slätt med pensel går det hyfsat smidigt, Glöm inte att grunda alla kvistar med Shellack.
 
Byt regeringen vet jag!
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
torke1 skrev:
Ett tips är också att måla på vintern. Målar man på sommaren så krymper trät på vintern och det kryper fram omålade ytor i springorna.
Håller med om detta, gjorde misstaget att sprutmåla ett innertak på hösten, kröp fram springor när sponten torkade ut på vintern. Rekommenderar att måla i februari-april. Rekommenderar också att hyra en rejäl färgspruta ist. för att köpa en billig färgspruta som är designad för lättflytande billack etc. Vi använde färgen Beckers panelgrund. La ett lager färg och gick sen med kvistlack och lackade i där kvistarna kom igenom, avslutade sen med två lager till. Om du inte skulle använda dig av en färgspruta så använd pensel och inte roller, då en roller lämnar en ful och knottrig yta. Tänk också på att inte ha för högt glanstal på takfärgen.

Sen så tycker jag du skall övertala hustrun om att det blir fint med råsponten ni satt upp, om den upplevs för grov så kan ni få en mjukare yta om ni går över med en rejäl slipmaskin. Lycka till (y)
 
Om frun inte är nöjd med befintligt utförande tror jag att den lättaste lösningen är att skruva gips som man remsar, spacklar och målar. Sen är det så klart en smaksak vad som är den estetiskt bästa lösningen för rummet.
 
Ja, men tror du en gipsad, spacklad och målad fru gör rummet bättre? Jag tror man kan åka i finkan för ett sådant tilltag :)
 
  • Gilla
Puchal71 och 7 till
  • Laddar…
I finkan en månad eller två låter som ett tilltalande alternativ. Inget tjat om renovering, målning, nytt kök etc...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Spruta inte då blir det definitivt omålade springor,sådant trä skall handmålas
 
Elkludde skrev:
Spruta inte då blir det definitivt omålade springor,sådant trä skall handmålas
OK, men kanske gå på med pensel vintertid i springorna (extra tunn sådan) för att spruta resten efteråt?
 
dancve skrev:
Om frun inte är nöjd med befintligt utförande tror jag att den lättaste lösningen är att skruva gips som man remsar, spacklar och målar. Sen är det så klart en smaksak vad som är den estetiskt bästa lösningen för rummet.
Ja, så kan man göra. Förhoppningsvis besinnar hon sig när hon ser hur fin sponten blir.
Bra tips att gå på med slipen också, det ska jag fundera på!!
 
Jag tycker ju också att hon får riva och sätta upp själv om man ändrar sig efter något är monterat. Herregud vad dumt...
 
karlmb skrev:
OK, men kanske gå på med pensel vintertid i springorna (extra tunn sådan) för att spruta resten efteråt?
om man måste spruta ja.men jag vidhåller pensel,färg skall arbetas in i trä,det är skillnad på skåpluckor o billack,där sprutar man
 
Men jag har läst motsatsen, det blir väldigt bra med sprutmålning om mna har möjlighet att hindra stänk, vilket jag tror blir lätt iom att det är ett nybygge. (Fast om man ska vänta till januari med att måla så är det inget nybygge längre..). Iofs är ju hyflade sidan lättare att penselmåla än den råa men å andra sidan liknar ju den hyvlade mer skåpsluckor...:rolleyes:
 
hej, förlåt en dum fråga.. Men HUR kan andra än ägare av hus bestämma hur man ska ha det INNE??

Jag har ju rätten att måla alla rum svarta på väggar, golv och tak om jag vill!?
 
Bra fråga, vet vi om TS fru också äger huset eller är det bara TS? ;).

I övrigt förstår jag inte din fråga krusmynta?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.