Hej,

Har ett 1,5-plans Faluhus från 1980 som bara är så tråkigt. Inte charmen från äldre hus eller det moderna från nyare. Helt intetsägande.

Det börjar bli dags att måla om och tänkte att det kanske kunde gå att göra något med fasad, altan/balkong osv för att få huset lite roligare. Är det någon som har sett något eller har några tips?

Tacksam för alla tänkbara förslag!
 
  • IMG_2926.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du säger att du vill göra något på gaveln, men där tror jag att det kan bli plottrigt om du börjar mixtra med färger. Tycker inte att det ser intetsägande ut från gaveln måste jag säga.

Har du möjligtvis en bild på långsidan också?

Man brukar kunna åstadkomma mycket genom att jobba med ytterdörren, entrétak, färg på fasad i kombination med dörren, belysning m m. Har sett hus som blivit helt annorlunda och riktigt upplyft efter att man byggde burspråk vid ett av fönstren i kombination med matchande entré.
 
Det som slår mig först är att försöka få det lite ljusare/luftigare. Kanske genom att ta bort buskarna, byta stacketen till något glesare.

Sen ha en markis som smälter in med den kulör du väljer på huset, kanske ha en "kassettmarkis" (tror jag det heter) där markisen ligger i en kasset/låda när den inte används.

Måla taken på balkong/altan i varmvitt för att få ett lite mindre dystert utseende .

Nu är det bara att hoppas att du får fler ideer/tips från andra.

Lycka till
 
Ska dränera nu så då ryker ändå altanen nere. Tanken är då att ta bort häcken och göre ett trädäck utan staket. Kommer lufta upp det lite.

Var även lite inne på om man skulle skifta panel till liggande fjällpanel för att ge huset en lite modernare utformning.

Sen är ju bara den "infällda" balkongen så otroligt tråkig. Både att titta på utifrån och vara på. Har bott här i 4 år nu och jag tror bara jag varit på den för att hänga ut täcken för vädring....
 
Hej Marlene,

Jag har inget från sidan nu, men kan komplettera med det ikväll.
 
Byt altanräcket till metall och glas? Eller bara mindre brädor/glesare mellan brädorna som redan föreslagits.

Tycker inte att ni ska byta panel. Det känns som ett onödigt stort ingrepp när ni kan göra andra saker som ger mer för pengarna. Tvätta och måla allt trä istället och byt eventuellt färg på fasaden bara.
 
En joddlarveranda är en joddlarveranda.
Det finns ju mänger av sådana, inslängda där de verkar passa in sämst i omgivningen.

Men det är bara att vänta. Snart nog är huset byggnadsminnesförklarat :)

Annars tycker jag alla tips här ovan är bra!

PS
Jag har kompisar som har ett liknande hus i "fina" Långedrag i Göteborg.
De har flyttat upp köket till den ljusa övervåningen, satt stora skjutdörrar i glas på gaveln,
och tillbringar livet där uppe, inne och ute.
 
Beror ju helt på din budget.
Altanräckena ser väldigt tät och avvisande ut. Jag skulle ersätta de med liggande smala ribbor (om du inte har barn som vill klättra upp). Eller räcken i glas. Den indragna balkongen uppe ser mer ut som en grotta. Med glasrutor så flyttar fasaden ut och grottan försvinner.
 
  • Gilla
Emanuel Adolfsson
  • Laddar…
Isolera Glasa in balkongen till ett extra rum
Ta bort räcke nere
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Ja glasa in balkongen och fäst upp mysbelysning (kristallkrona?! :p) i balkarna på balkongen, släng dit en lyxig utomhussoffa. Byt räcket till något lite mer finsnickrat och som kanske ger lite mer utsikt, om det nu finns något att se utanför.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Att glasa in balkongen som andra redan har föreslagit tror jag skulle vara ett jättelyft för huset. Både utseendemässigt och funktionsmässigt.
Altanen ser väldigt instängd ut, att öppna upp sidorna med lite fönster eller bara hål samt luftigare staket gör nog en del, men risken är att det alltid kommer att känns mörkt och instängt med det tunga taket och täta sidoväggar. Vill man dra på sig ett jätteprojekt så är det väl att bygga ut huset där som gäller. Det i kombination med en inglasad balkong tror jag skulle bli väldigt bra, men lite mer jobb än att "bara" måla om alltså...
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Jag är inte rädd för lite mer arbete än att måla så alla förslag tas tacksamt emot! :)
 
Hej!
Jag hade satsat på att byta ut balkongräcket mot något lite mer "öppnare". Varför inte ett i glas, metall eller något inte så tätt träräcke? Räcket och buskaget vid altanen skulle jag nog också ta bort helt. Men sedan är jag ju mycket för öppna ytor, och det vet jag inte alls om det är något för dig!

Ska bli spännande att se "efter-bilderna" sedan :)
 
L
Trollskidan skrev:
Isolera Glasa in balkongen till ett extra rum
Ta bort räcke nere
Tycker inte han behöver isolera något. Såga bort de tre balkarna till takstolarna och flytta upp dem 1 meter. Sedan bort med staketet i trekanten. Bygg för den mindre trekanten högst upp med panel. Och sedan glasar du in hela balkongen, du monterar även fönster som kan öppnas i sidled. I sidan på balkongen / taket. Monterar du även där, stora takfönster. Lär inte bli helt gratis.
 
Om ni behöver större boyta., bygg ut rummen uppe och nere så slipper ni tyrolerkänslan ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.