Tjena!

Har vatt o kollat på ett bostadsrättsradhus där säljaren har kaklat om badrummet, jag har fått bilder från säljaren på renoveringen, ska försöka ladda upp dessa här senare.
Men min största farhåga är ju om det skulle bli fuktskador som sträcker sig utanför, tex går ner i grunden eller liknande, blir vi betalningskyldiga då för dessa skador?

Tacksam för svar :)
 
Kolla med föreningen
 
Will do :)
 
Försäkring
 
32 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


31 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


18 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så försäkringen täcker sånt även fall badrummet är fuskbyggt?
 
34 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
thestaar skrev:
Så försäkringen täcker sånt även fall badrummet är fuskbyggt?
Antagligen inte, men hemmapulat är inte samma sak som fuskbyggt
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Okej, man e ju lite nojjig, man vill ju inte stå där om några år med fuktskador i fastigheten och va skyldig miljoner :)
 
Det är två skilda saker med ersättning för skador på det inre som är ditt ansvarsområde, och det som är utanför ditt ansvarsområde.

OM man tänker sig att det blir en skada, och OM man tänker sig att det visar sig bero något som är felaktigt i utförandet. Då kan förs. bolaget neka ersättning för skador på din egendom.

Men OM skadan dessutom skadar stommen, andra lägenheter osv. Då har kan du under vissa förutsättningar bli skadeståndsskyldig. Dvs. då gäller det momentet om ansvar i din försäkring. Men enl. svensk skadeståndsrätt så kan du inte bli ansvarig för en olycka som drabbar andra såvida du inte varit försumlig eller gör det med uppsåt. Finns vissa undantag från den principen, men ett badrum är inte ett undantag.

I det här fallet så skulle du ev. kunna bli skadeståndskyldig, om du VET att badrummet är felaktigt, men ändå fortsätter att använda det. Om den samlade expertisen här inte ser ngt. uppenbart fel på dina bilder (jag ser inget problem), så är det svårt att hävda att du VET eller borde vetat att det är problem. Det betyder inte nödvändigtvis att allt är rätt.
 
Redigerat:
Hemmapulat kan i många fall vara bättre!
 
Rent spontant ser bilderna bättre ut än för våra behöriga våtrumskillar. Ta kort på golvbrunnen, elle rta dit en besiktningsman som der om infästningen är rätt. Om den är det så skulle jag, lite beroende av vad föreningen säker känna som att detta var ok.
 
Jag skulle tro att hemmasnickare ofta gör ett bättre jobb än inhyrd arbetskraft vars enda mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt på arbetet. Hemmasnickaren har ju alla skäl i världen att vilja göra ett bra jobb och lär i alla fall inte medvetet slarva. Sen finns det ju klantskallar, men de kan lika gärna vara anställda på en byggfirma.

Det man bör vara försiktig med är ifall det hemsnickrade är nygjort i syfte att snygga till huset inför en försäljning.
 
Jag får tacka för svaren! :)

Badrummet renoverades 2013, så det är ju kanske inte inför försäljning. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.