mexitegel skrev:
Min kära hustru får gärna ändra i planerna, men inte om det påverkar inköpt material eller redan utfört arbete i någon större utsträckning.

Om du inte får HSB på bättre tankar med bilder så är det bara att ringa en hantverkare och be om en offert på att riva ner panelen och sätta upp enl. HSB önskemål. Så kan hon välja hur hon vill ha det; betala eller uppskatta det som det är. ;)
Intressant detta hur mkt man accepterar...
Hon vet att det skulle kosta, och är tom beredd att betala...Jag vet dock att hon kommer att ångra sig då...och inte bara för förlorade pengar..
Vad tror ni, sprutmålning ger väl bästa resultatet?
 
hagv skrev:
[bild]

Såhär gjorde vi. Finsågad panel från byggmax, färdigmålad. Tyckte det vart rätt bra =)
Håller med! Jag gillar ytan, men hon vill ha slätare tror jag.
 
Pysslarn skrev:
Kan du inte sätta pärlsponten på råsponten?

//Ronnie
Jovisst, men det blir ändå en stor extrakostnad som inte hade beräknats.
Det är mycket gerande bla, 4 kupor...
 
karlmb skrev:
Intressant detta hur mkt man accepterar...
Hon vet att det skulle kosta, och är tom beredd att betala...Jag vet dock att hon kommer att ångra sig då...och inte bara för förlorade pengar..
Vad tror ni, sprutmålning ger väl bästa resultatet?
handstrykning alltså med pensel !
sprutmåla ryker omkring och går dubbelt med färg (men köp minst 2 penslar o 2 färgburkar) så ni får varsitt set
 
karlmb skrev:
Känsligt ämne det där...kan bli baktändning...:rolleyes:
Vad bra att det tänder :wow:

Mitt förslag är att göra det färdigt som det är för att smaka på det.. (typ tio år)
 
Ge frugan perspektiv på saken. Påpeka att detta är ett i-lands problem och att det finns folk i världen som svälter och krigar. Då ändrar hon sig nog.
Inte fint nog...haha. :wow: :wow:
 
Skitsnyggt. Diskutera inte ens att göra om det..Tar hon upp frågan går du därifrån och skakar på huvudet.
Min fru har också stora krav, men ibland får man sätta ner foten.
 
Vi har gammal råspont (orginal ca: 100 år) som är 70mm på hela övervåningen. Det är grymt snyggt.

Sen har vi en sektion (ett snedtak) som jag inte har hunnit ta tag i, som har liggande pärlspont, och det är inte snyggt alls. Jag tror att det beror på att den är just liggande. Pärlspont passar nog bäst stående.

Här är barnens rum, med orginalråspont samt sängar byggda i 21x70 panel från byggmax med släta sidan utåt. Nice, eller hur?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
raspen86 och 7 till
  • Laddar…
Mikael Östberg skrev:
Här är barnens rum, med orginalråspont samt sängar byggda i 21x70 panel från byggmax med släta sidan utåt. Nice, eller hur?
Fett nice, jao.
 
Jag personligen tycker att den råa ytan ger liv i ett hus, idag blir det lätt stelt. Jag gillar däremot inte täckmålat trä i taken utan lasyr bättre så man ser ådrorna i träet, idag finna det lasyr med tillsatser som gör att man inte behöver shellack på kvistarna, dock är det en hel del jobb med det men resultatet blir kanon
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tricket är att sätta sponten på rätt ledd. Först glespanel sedan råsponten nerifrån och upp i nock. Så ser man inte de vingliga springorna och krokiga brädorna. Snyggt!
 
Det är uppenbarligen fler än jag som har en kvinna med bestämda åsikter. :D

Utbyggnaden av vårt uterum fick vänta fem år p g a HSB:s idéer beträffande utformning, utseende och material.
Till slut fick någon ge sig.....
Gissa vem?
 
Föreslå för hustrun att ni målar befintligt tak som test och sedan tar upp diskussionen om att sätta pärlspont på råsponten om ett år. Då har man nog hunnit vänja sig.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tjenare,,,,köpte ett hus med liggande råspont.
Omålad råspont med ruggiga sidan som visas var inte ngt vi önskade titta på.

Frugan önskade lasera detta. Målaren visade hur detta skulle se ut på en väl undangömd plats och sa sedan att han vägrade göra det då det inte skulle bli bra.....med det han visade så måste jag säga att han hade rätt.

Istället bestämde vi att råsponten skulle målas vit.
steg 1. Målaren började med att spruta men detta blev inte bra då det inte kom in i alla vrår och glipor.
steg 2. Målaren tog rollern och körde över hela taket men blev inte nöjd med resultatet.

Skam den som ger sig.
steg 3. Han tog pensel och strök allt 2 gånger.

Frugan e ganska petig men vi blev båda väldigt nöjda med resultatet.

Lycka till
 
Vi satte upp råspont på vindsvåningen och känslan av den råa ytan blev oj...då. Det som sett så snyggt ut hos andra såg på någotvis för mycket ut. Vi slipade
råsponten och fick en "mildare yta" (slätare). Mycket nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.