Koncessionskravet har även i sin senare form inga undantag du kan använda i detta fallet, det är snarare så att det finns förbiseenden där som gör det ännu mer omöjligt om man hårdrar det. Att det sen tydligen kan tolkas pragmatiskt men felaktigt är ganska vanligt har jag fått lära mig för inte så länge sen, likriktning pågår hos de större aktörerna så det tåpps till vartefter. Även detta står att finna hos energimarknadsinspektionen om man är intresserad.

Så det blir anslutning enligt det som nämnts tidigare och till mätarskåp som inte får placeras annat än på bostadsdelen i de här falllen.
 
Är jag ute på monarken om jag säger markmätarskåp vid tomtgräns för att minksa kostnaderna ?
Så får nätägarn dra fram dit och så kan du dra kabeln på dina tomter sen bäst du vill.
 
Då man måste gräva och lägga rör på sin egen tomt spelar det knappast någon roll för priset vart på tomten mätarskåpet sitter.
 
DjAlbert skrev:
Är jag ute på monarken om jag säger markmätarskåp vid tomtgräns för att minksa kostnaderna ?
Så får nätägarn dra fram dit och så kan du dra kabeln på dina tomter sen bäst du vill.
Dra kabeln på tomten är inte den stora summan.
Det är att från grannens mark in på min mark , 400 meter som jag själv vill gräva och slippa betala .
 
Anders Skogås skrev:
Dra kabeln på tomten är inte den stora summan.
Det är att från grannens mark in på min mark , 400 meter som jag själv vill gräva och slippa betala .
Slippa betala är 100% omöjligt. Numera går prissättningen efter schablon och är inte förhandlingsbar. Det enda som skulle kunna fungera är om nätbolagets entreprenörer har för mycket att göra så att du kan få grävjobbet mot ersättning. Vissa områden hinner de inte med och kan då vara tacksamma om hjälp erbjuds med denna tjänst. Speciellt om det är svårgrävd terräng och du erbjuder dig att utföra det mot fast ersättning. :)
 
DjAlbert skrev:
Är jag ute på monarken om jag säger markmätarskåp vid tomtgräns för att minksa kostnaderna ?
Så får nätägarn dra fram dit och så kan du dra kabeln på dina tomter sen bäst du vill.
Ja du cyklar, det är just det problemet jag nämner i #16. Enligt senaste påbud är även kabeln efter markmätarskåp eller annan placering likt dessa av mätare koncessionspliktiga. Framgår om du synar dokument och vissa avgöranden gjorda av energimarknadsinspektionen, trodde det knappt själv när det kom upp men så är det faktiskt.
 
Har du möjlighet att länka till dessa dokument?
 
Det hela utgår från följande förändringar 2007 : bakgrund och lite mer från EMI.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.