I många år har vi drömt om att bygga hus och nu är vi igång. För ett par år sedan hittade vi en tomt utanför Göteborg som vi fastnade för. Tyvärr var bygglovet lättare sagt än gjort att få till så vi har fått lägga väldigt mycket tid på det och ibland varit nära att ge upp. Men till slut, i september 2014, var det klart. Vi började med markarbetet i oktober förra året och har nu kommit en bra bit på kåken. Av förklarliga skäl så kanske det tar en stund innan vi kommer fram till nutid i tråden men jag hoppas att det blir roligt även innan vi är där.

Vi bygger ett 2-planshus (eller populärt uttryckt 1,5-planshus med förhöjt väggliv) med källare under halva huset. En hel del galna lösningar utlovas redan nu. :D

Vi gjuter platta på mark för källaren, platsgjuter källarytterväggarna med intermittent isolering, platsgjuter sedan bjälklag/platta på mark för plan 1 samt bjälklag för plan 2. Ytterväggarna murar vi med Finjas nya isolerblock Exakt 400. Samtliga innerväggar murar vi med lättklinkerblock från samma tillverkare.Vi bygger själva, så om det finns intresse att följa projektet har vi potentiellt en långkörare på forumet.

Tomten från vägen:
road2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markentreprenören Ljungskile Entreprenad etablerar en grävmaskin (14T) för att täcka av berget inför sprängning. Jag blev först lite orolig när jag hörde att det var en praktikant som skulle gräva men det visade sig att David med största sannolikhet både var avlad och förlöst i en grävmaskin för så säker på handen var han!

IMG_1648.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1659.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär ja, ganska hyffsat trots trasig tilt.
IMG_1655.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1654.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter två dagar är berget, gårdsplanen, och garageplatsen avskalad. De gula strecken är mina markeringar av hus (källare samt plan 1), höjder, sprängdjup inför sprängarens ankomst. Eminenta Fredriks Marktjänst AB mätte därefter in berget med totalstation för att sammaställa mängden fast berg som behövde sprängas. Resultatet blev att vi fick 363m3 fast berg (nästan dubbel volym efter sprängning) att använda för att bygga väg, gårdsplan och terrassfylle för garage.

IMG_1664.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_1661.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hazzzard och 12 till
  • Laddar…
Stenhus.
Med källare.
Bygger själva.
Väldigt mycket "icke-2015" där det ska vara snabba kataloghus på totalentreprenad. Ska bli spännande att följa utvecklingen. Hoppas på mycket bilder med tillhörande kommentarer!
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Hehe, ja det är inte så mycket 2015 med upplägget. En del lösningar kommer vara rätt galna också, som ett murat tegeltak i ett rum i källaren till exempel. Min tanke (kanske pga att jag arbetar med betong och mur/puts) är att satsa på bästa möjliga stomme och kanske lite mindre på dyra ytskikt och dyrt kök, dessa kommer ändå vara utslitna när barnen har flyttat ut. Men stommen ska överleva hela familjen!

Tillägg: Och nej, vi är inte så förtjusta i kataloghus :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bygger i betong och 1 till
  • Laddar…
Tredje dagen med grävmaskin påbörjade vi rörschakten så att eventuellt uppstickande berg skulle vara frilagt tills sprängaren etablerade. Vi hade i samband med att grannarna drog fram kommunalt vatten och avlopp någon månad tidigare själva dragit det till tomtgräns (vi bor utanför planlagt område så i anslutningsavgiften ingår inte ens dragning till tomtgräns). Eftersom vårt bygglov inte var klart kunde vi givetvis då inte dra det in över vår tomtgräns.

2014-10-03%u00252B-%u00252B2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I rörschakten drar vi på frostfritt djup (har för mig att det var 1,2m) 50mm vattenledning och 50mm lättryckavloppsledning. 50cm under ytan drog vi sedan 75mm el-rör för matning från kommunens elnät, fiberslang för blåst fiber samt en 50mm vanlig gul slang för eventuell trädgårdsbelysning eller liknande.

Närmare huset når sedan rörgraven pumpstationen och då ersätts LTA-slangen med 110mm avloppsrör, det tillkommer här också slang för matning och styrning av avloppspumpen samt dränering av densamma.

Måttbandet på bilden ovan har jag med för att sedan veta var kopplingar ligger om det skulle bli problem. Rördragning och alla kopplingar är inmätta och inritade på en tomtkarta för att underlätta eventuellt framtida underhåll. Jag tror inte att man nog kan betona fördelen av sådana handlingar.

I slutet av oktober kom sedan sprängaren från Klas Myremark Bergsprängning AB:
IMG_1716.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Skall bli intressant att följa. Fortsätt att redovisa bilder med text då detta alltid är intressant :)
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
Fram till tomten fanns en gammal traktorväg med 0-18 som slitlager. Under sommaren när det var torrt och fint hade jag en förhoppning om att inte behöva åtgärda den. Tyvärr visade det sig vid första kombinationen lastbil + regn att vägen var undermålig (lastbilen fick vi till slut loss med grannens traktor). Undermålig, är förresten ett i sammanhanget mycket svagt ord. Smäcklera plus några centimeter stenkross och förstärkt med balplast (!) är vad det var. Bara att börja om från början och göra 130 meter mer väg än vi hoppats på.

Markentreprenören rekommenderade 20cm 0-90 när jord och lös lera skalats av ner till berg på vissa ställen och fastare lera på andra. Eftersom jag inte tycker om att göra samma sak två gånger lade vi nästan det dubbla som jag packade med en 700kg-padda med 5-6 överfarter.
IMG_1734.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter 5 timmar och 6 vändor med tridemlastbil och släp ser vägen ut så här:
IMG_1730.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer närmast med sprängning.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Detta skall följas!
 
  • Gilla
Jajada
  • Laddar…
Härligt! Hur långt är ni från inflytt?
 
Spännande att följa ert bygge!
 
Vi har ganska långt till inflytt. Valvformen till plan 2 kommer från Doka på måndag. Jag försöker skriva ett inlägg varje kväll beroende på tid, så om ett tag är vi ikapp verkligheten.

Edit: Stavfel
 
O
Väntar med spänning på fortsättningen.....

Nu har du börjat sukta oss med lite bilder... så nu kan du inte bara sluta så ;)
För då kommer forummonstret :p
 
Häftigt att hamna på Byggahus startsida nästan direkt. Det firar vi med en kort film:[video]https://youtu.be/z0UnHjp-nmI[/video]
 
  • Gilla
Skogsbettan
  • Laddar…
Nu är berget färdigborrat. Jag minns inte helt säkert hur många sprängningar som genomfördes men jag har för mig att det var omkring tolv stycken. IMG_1737.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävmaskinsten täcker berget enligt sprängarens önskemål:
IMG_1750.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sprängladdningarna seriekopplas eller parallellkopplas beroende på önskat sprängförfarande och på resistansmätaren ser man motståndet i kopplingen. Om värde saknas är det brott någonstans på slingan. Av värdet ser man också att slingan är rätt anpassad till tändapparaten.
IMG_1752.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av sprängningarna på video (som jag delade i förra inlägget också):
[video]https://youtu.be/z0UnHjp-nmI[/video]

Direkt efter sprängning. Jag tycker att det här ser ut som mycket stora stenar. Men faktum är att vi inte behövde spräcka ett enda skut. De större stenarna använde vi för att bygga upp vägen (som nog tillhör kategorin överdimensionerade vägar med mer än 1 meter sprängsten under bergkross 0-90) och de mindre sorterade vi ut för att använda under hus och garage.
IMG_1765.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här någonstans insåg jag hur extremt mycket 363m3 fastberg är när det har skjutits (cirka det dubbla i volym efter sprängning, vilket innebär att vi hade över 1000 Ton sprängsten att göra oss av med. 14tons-grävmaskinen förslog inte mycket kände jag när den stod och ryckte i stenen så vi behövde hitta på något.
IMG_1772.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husbyggaren själv som har hamnat i en skopa tillhörande...
IMG_1813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... en 29 ton tung grävmaskin som jag hyrde in från uthyraren Rondellen Maskin AB för att öka på effektiviteten lite grann!! Fungerade grymt bra att köra maskinerna samtidigt. Den stora grävde och sorterade och den lilla byggde väg och snyggade till.
IMG_1815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden talar väl för sig själv om varför sprängstenen skulle göra nytta som underlag.
IMG_1780.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi grovplanerade samtidigt väg, husterrass i två nivåer (källare under drygt halva huset bara), gårdsplan, garageterrass samt till viss del trädgård för att bli av med så mycket sten som möjligt.
IMG_1836.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ett par dagar såg det ut så här:
IMG_1844.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
RoTe och 6 till
  • Laddar…
Imponerande, är du hantlangare eller kör du också grävmaskin?
 
Jag är bara grovis, kör padda, vält, lägger rör, krälar i lera och liknande. Passar mig bra med skitgöra!
 
  • Gilla
Sailorman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.