Funderar du på att installera vattenburen golvvärme? Här går vi igenom kostnadsposterna och ger ett exempel på vad det kan kosta att lägga vattenburen golvvärme på en bottenvåning.

Du kan läsa artikeln här: Kostnad vattenburen golvvärme
 
  • Gilla
Roadroller
  • Laddar…
Oj, är det sån prisskillnad mot att gjuta in i betongplatta? Fick mitt golvvärmekitt för runt 12000 plus moms när jag köpte tillsammans med grunmaterialet. Slang, fördelare, termostat, ritning från Thermotech. På det kommer några kopplingar till slangarna och timpenning till VVS-killarna som la ut slangarna och provtryckte på 5-6 timmar x 2 pers.
 
Blev också förvånad över totalpriset måste jag säga.
 
Detta pris är ju det man får betala vid renovering/eftermontering. Såklart är det billigare vid nybygge som tex vid ingjutning i platta! = inget extramaterial. Sedan så använder man dyrare välkända fabrikat och gör en "premiuminstalation" Bara skåpet går tex på 4375:-
 
Håller med båda nedan. Har lagt i 2 hus hittills, ett 142 m² och ett 103 m². projekterar fn hus 3 och 4. Alla installationer i betongplatta. Sedan ett påpekande: Man har försökt dyvla på mig trådlösa termostater också. Men eftersom FTX är installerat i husen som ändå jämnar ut temperaturen är det ingen vits. I stället kör jag alltid temperaturutjämning i hela plattorna i bostadsdelen, det ger bäst ekonomi. Helt klart är att efterinstallationer kostar mer, men komponenterna är dyra i detta exempel.
 
Jo, det är klart att det blir mycket mer arbete vid renovering.

Är det så stor pris och kvalitetsskillnad på välkända märken och t.ex. Thermotech? Tycker det borde vara svårt för ett svenskt företag som Thermotech att kunna tillverka billiga grejjer, iofs kanske de köper in utomlands. Slangen var tysk.. Tyckte allt verkade gediget i alla fall :)
 
G
Skit snack- Enplansvilla så som dem beräknar kostar med fusk "Rot" ( man höjer pris på arbete eller material och sen tar rit avdrag) så kostar det 210 000 kronor. efter rot räkna själv
 
R
Kan man installera det själv?
 
  • Gilla
Tokv41
  • Laddar…
Jag har offert från Warmia på golvvärme till drygt 80kvm. Materialet går på 10.000kr, Ska läggas enligt gipsmetoden så gips, skruv och kakelfix tillkommer. Skulle yrkesmän göra allt jobb skulle det gå på totalt 65-70.000kr. Att skruva gips är dock lätt som en plätt så där kan du spara 30.000.
 
rickarc skrev:
Kan man installera det själv?
Jag kan renovera en bilmotor, kan du? ;)
Svårt att svara på din fråga men jag svarar ändå ja. Om man tar reda på husets förutsättningar och tar reda på hur man löser det bäst i sin bostad och är noggrann så är det inte det minsta svårt.
 
  • Gilla
Roadroller
  • Laddar…
Vilka fantasipriser för materialet! Vissa priser är ju rentav dubblade (t.ex. skåp och reglering). Nädu, detta ger allt en ganska falsk bild av vad det kostar med en golvvärmeinstallation.
 
Över dubbla priset mot vad vi betalade.
 
Fick offert på 120 kvm för 87 000 i material.
 
Huh, den största kostnaden i ett äldre hus är att lägga om alla golv och renovera våtrummen som berörs. I praktiken oftast omöjligt att öka på isoleringens tjocklek till rekommenderade 350 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.