Är det någon som vet vad man får göra själv?
Äger en fastighet ( mark)100 ha och styckat av två tomter till mig själv dit jag vill dra el.
Eleverantören vill göra allt själv men jag undrar om jag kan lägga ner kabel själv från min markgräns till avstyckad tomt för att få ner priset. Och elleverantören ansluter på något sätt vid markgräns.
Finns det något bidrag / maxgräns för när man själv vill ha el draget?
Kan jag dra till ett hus och "splitta" elen mellan tomterna? :(
 
tommib
Nej och nej. Eller ja, en behörig elinstallatör får dra från mätarskåpet. Var det hamnar bestämmer vanligen nätägaren. Nuförtiden hamnar det alltid på utsidsn av huset.
En servis (=inkommande ledning från nätägaren) får vanligen bara betjäna en fastighet, oavsett om du äger bägge idag.
 
Om man bortser för vad som gäller behörighet så, va det iaf tidigare så att man inte fick dra elkabel över tomtgräns, det får endast den som har nätkonsession.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alltså nätägaren i ditt område.
 
Vill bara få ner kostnader, har grävmaskin och erfarenheter från anläggning. Kan man sätta något mätarskåp eller liknande vid markgräns och gräva därifrån till tomterna och behörig elektriker kopplar?
 
tommib
Fråga nätägaren, det måste ju vara enklaste lösningen. Du får dock en jättenackdel med en sådan installation och det är att du blir ansvarig för ledningen från tomtgräns. Om huvudsäkringarna går sitter de också i ett mätarskåp långt bort istället för på huset.
Hör med nätägaren om du kan förbereda genom att gräva kabeldike enligt anvisningar men jag tror inte att de är skyldiga att tillåta något sådant... Någon av de riktiga elektrikerna kanske vet bättre.

Ja, och välkommen till forumet!
 
Tack!
Nätägaren är ju lite partisk i detta hela för han vill även han tjäna pengar .
Ha redan haft kontakt med dom och dom vill ha över väldigt mycket för att ordna anslutning.
 
Hur långt har du till närmaste elnät?
 
Det finns i en sommarstuga 400 meter bort men vet ej om det är för klena ledningar att gå vidare därifrån.
 
Du skriver att nätägaren vill ha väldigt mycket. Men är det verkligen för jobbet att gräva in på din tomt? Om det är hela anslutningsavgiften, så består ju den till stor del av betalning för din del av det totala elnätet.
 
hempularen skrev:
Du skriver att nätägaren vill ha väldigt mycket. Men är det verkligen för jobbet att gräva in på din tomt? Om det är hela anslutningsavgiften, så består ju den till stor del av betalning för din del av det totala elnätet.
Det stämmer väl inte riktigt priset är ju baserat på avståndet till anslutningspunkten.
Så det blir bara 15-20000:- som är till det totala nätet.
TS har antagligen fått offert på minst 70000:-
 
tommib
Hur mycket ska de ha då? Elmont levererar som vanligt och ger en utmärkt länk om vad det får kosta. Det framgår inte vad som händer om avståndet överstiger 1,8 km men gissningsvis är man då ganska långt ut i tassemarkerna och får snällt betala en högre kostnad.
 
Normalt så står ju nätägaren för grävkostnaden fram till tomtgräns. Det ingår i anslutningsavgiften. Grävningen över egen tomt fram till mätarskåpet ska inte vara några problem att göra själv och får i vilket fall betalas av dig. Då gräver du helt enkelt ner plaströr som nätägaren sen drar in kabel i.

Eon säger tex:

https://www.eon.se/privatkund/Produkter-och-priser/Elnat/Att-ansluta-el/Prislista---cirkelmetoden/

"När det är dags att ansluta fastigheten till elnätet ansvarar du själv för grävningen inne på din tomt, medan vi drar fram elledningen till ditt mätarskåp."
 
Redigerat:
Vid längre avstånd än i "listan" ger man en individuell offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.