Funderar lite på olika sätt att fästa min altan i fasaden samt kring eventuell fuktproblematik som kan uppstå i skärningen mellan fasadvägg och altangolv.

Alternativ 1. Sätter bärlinan direkt i muren (leca).

IMG_0478.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur långt under nederkant av träpanel bör jag sikta på att få altangolvet? Jag antar att altangolvet inte bör ligga dikt an eftersom det då kommer suga vatten? Blir det verkligen snyggt detta - med en träpanel som slutar ovan altangolv?



Alternativ 2. Sätter bärlinan i syll (hoppas att den finns en) bakom träpanel. Då får jag ju kapa bort locklisterna. Det här blir ju förmodligen snyggare men blir det hållbart och hur blir det med fukten?

IMG_0479.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vilket alternativ förespråkas och hur bör infästningen göras rent praktiskt?
 
Vilken höjd vill du helst ha på altanen?
 
Det är ju smidigt om man kan gå direkt ut utan trappa (alt 2). Dock blir det ju en väldigt hög konstruktion: IMG_0393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir alltså en avvägning mellan utseende, komfort (trappa eller ej), hur lätt det är rent byggnadstekniskt (tänkte bygga själv) och givetvis också hållfasthet och fuktproblematik. Boy, that escalated quickly! Nåväl, alla inputs hjärtligt välkomna.
 
S
alternativ 2
men bort med locken
 
Alt 2 skulle/tänker nog jag göra när det blir altan bygge. Kommer blir mycket bättre att kunna kliva rakt ut på altanen utan trappsteg.

Men jag går i lite samma tankar som dig när det gäller att avleda bort regnvattnet eller att det inte blir fukt i mellan panelen och bärlinan. Men man kanske oroar sig i onödan?
 
S
man kan krångla och montera en plåt(droppplåt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.