Tänkte fixa nytt skrivbord som jag sätter upp på väggen istället för ben.
Om skrivbordet är 60cm djupt, hur djupa behöver konsolerna vara för att det ska vara stabilt, räcker det med 30cm djupa konsoler eller måste det vara lika djupt som skrivbordet?

Skrivbordet är 120x60 cm, väger ca 7kg, datorn ca 11kg, sen kanske man hänger lite med händer och armbågar på det, vad tror ni?
 
Vi har en köksbänksskiva som datorbord, 60x120cm, sitter med 30cm stålkonsoler som är skruvade med långa skruv i väggreglarna.

Känns stabilt, men jag hade inte ställt mig på det!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Skulle vilja ha konsoll under minst 75% av bordets bredd.

Ska du ha L konsoller eller L konsoller med en diagonal förstärkning?
 
Ok, det där ser ju ut att funka, får kolla efter ett par snygga konsoler :)
 
Karl Sewon skrev:
Ok, det där ser ju ut att funka, får kolla efter ett par snygga konsoler :)
Jag tycker tvärtom, det ser inte ut att funka!

Men det gör det, har sittit där i 6 år och är fortfarande stabilt.
 
S
Fan va skönt det såg ut med vägghängt skrivbord, får definitivt bli det i nästa hus! :D
 
Nu verkar det bli en gipsvägg istället eftersom jag ska ha den i ett annat rum, funkar det med 3 mollys på vardera sida, 6 totalt, bordet väger väl ca 9 kg och datorn 7 och sen lite tyngd från armar, pallar väggen tro?
 
S
Det skulle jag absolut aldrig göra. Gips är ett skitmaterial att fästa saker i, framför allt när det blir en brytande belastning.

Men du har väl reglar på CC 60? Isåfall kanske du har sån tur att du kan få dit konsoller i ytterkanterna plus mitten?
 
öhh reglar CC60??, var skulle dom sitta?, det låter ihåligt på dom mesta ställerna
 
S
Du kan ta bort golvsockeln och titta vart skarven på gipsen är, där har du säkerligen en stående regel, har du 90cm gips har du nog 45cc på reglarna, har du 120 gips har du nog 60CC.
 
S
Fast det kan ju såklart vara plåtreglar... Då vet jag inte hur du ska göra faktiskt.
 
De här har jag kört på för en platsbyggd bänk. Funkar att sitta, stå och eventuellt hoppa på.

Reglarna kan du hitta genom att hitta gipsskruvarna med en stark magnet.
 
hmm, ok får se om jag kan hitta dom då och om man kan fäste nåt i dom, annars får det kanske bli en annan vägg
 
Hur är det med elledningar, dom vill man ju inte borra in i heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.