Vi bestämde fär länge sedan att använda bred råspont som innertak i vårt tillbygge.
Alltså 22x115 . Tyckte vanlig var alldeles för plottrig liksom pärlspont eller annan 95mm panel.
Vi bestämde att sätta hyvlade sidan synlig och lasera eller måla något ljust.
Sponten sitter längs med taket.
Nu har regeringen fått för sig att det inte ser "fint" nog ut, att pärlspont skulle varit finare...

Har ni några fina bilder på hur det kan se ut med råspont i snedtak som jag kan visa upp...?
Annars är det nedrivning på G... :(
 
Redigerat:
  • Gilla
fezz
  • Laddar…
Googla "målat tak råspont" , välj bilder. Finns massor av inspirationsbilder
 
Även googling på "tak slätspont" ger relevanta träffar
 
Då är det väl bara för regeringen att sätta igång och riva och sätta upp det nya taket....du ska se att det bef plötsligt duger... ;)
 
  • Gilla
Simsu och 26 till
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Då är det väl bara för regeringen att sätta igång och riva och sätta upp det nya taket....du ska se att det bef plötsligt duger... ;)
Haha!
 
  • Gilla
Bertil Wagner
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Då är det väl bara för regeringen att sätta igång och riva och sätta upp det nya taket....du ska se att det bef plötsligt duger... ;)
Nädu, så fungerar det inte här....:thumbdown:
 
  • Gilla
Anna :-)
  • Laddar…
karlmb skrev:
Nädu, så fungerar det inte här....:thumbdown:
Nja stå på dig innan det går för långt
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Här är en tråd med några bilder

[länk]
Tack!
Det där ser ju riktigt bra ut!
Fanns ju mkt på Google med!!
Undras om man kanske ska satsa på sprutmålning för att få in färgen i alla springor..?
Hittade stora tråden om sprutmålning, har en seriös kompressor på gården...https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/117823-allt-om-sprutmalning.html
Hmm, kan det funka även med vanlig "billack"-spruta, sån som man köper billigt på Harald-Nyborg tro...
 
Redigerat:
Elkludde skrev:
Nja stå på dig innan det går för långt

Känsligt ämne det där...kan bli baktändning...:rolleyes:
 
karlmb skrev:
Tack!
Det där ser ju riktigt bra ut!
Fanns ju mkt på Google med!!
Undras om man kanske ska satsa på sprutmålning för att få in färgen i alla springor..?
Hittade stora tråden om sprutmålning, har en seriös kompressor på gården...[länk]
Hmm, kan det funka även med vanlig "billack"-spruta, sån som man köper billigt på Harald-Nyborg tro...
Bäst är nog att måla åtminstone alla notar innan panelen sätts upp, men ja, annars är nog sprutmålning att föredra, jag gjorde det på mitt råspont-innertak då vädret inte tillät att jag målade innan uppsättning.. Nu såhär ett par år efter så kan man se lite ofärgat trä i springorna, men inget som stör nämnvärt.

Ingen aning om billackspruta, jag körde med en billig (typ 400kr?) spruta från clas ohlson, men den verkar ha utgått, typ sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Färgspruta-Cotech/40-7945
det funkade iallafall bra.

Glöm inte att kvistlacka först förresten!
 
Kan du inte sätta pärlsponten på råsponten?

//Ronnie
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär gjorde vi. Finsågad panel från byggmax, färdigmålad. Tyckte det vart rätt bra =)
 
  • Gilla
Anders D och 5 till
  • Laddar…
karlmb skrev:
Känsligt ämne det där...kan bli baktändning...:rolleyes:
lite risker får man ta
 
Min kära hustru får gärna ändra i planerna, men inte om det påverkar inköpt material eller redan utfört arbete i någon större utsträckning.

Om du inte får HSB på bättre tankar med bilder så är det bara att ringa en hantverkare och be om en offert på att riva ner panelen och sätta upp enl. HSB önskemål. Så kan hon välja hur hon vill ha det; betala eller uppskatta det som det är. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.