Jaha, följetången fortsätter...

När jag äntligen sanerat bort gamla plastmattor, lim etc och fått fram underliggande gammalt trägolv så var det så dags att lägga in ett nytt Dalaflodagolv ovanpå det gamla trägolvet. För att få enhetligt på hela nedervåningen. Hade till och med bestämt mig, efter noggrant övervägande, att lägga det nya golvet i husets längdriktning, precis som det underliggande gamla golvet.

In kommer killarna som ska lägga det nya golvet och utbrister: "Vore detta vårt hus skulle vi aldrig lägga ett nytt trägolv ovanpå detta fina gamla trägolv. Sprickor, olika bredd på plank etc bidrar bara till charmen i det gamla huset. Slipa detta golv istället!"

Ojojoj, nu gäller det att tänka ett varv till...
Hur hade ni gjort? Slipat det gamla eller lagt ett nytt?
Ett nytt blir enhetligt i alla rum. Om jag slipar det gamla kommer plank att variera, både i bredd och ha en del skavanker.

Om slipa det gamla. Hur behandla? Vill gärna isåfall ha en "gammaldags" känsla.

Huset är byggt 1893. Vissa av golvplanken är över 4 cm tjocka..

Tacksam för era synpunkter! :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För mig hade det varit fullständigt självklart att slipa. Du bevarar husets karaktär och historia bättre, samtidigt som det blir betydligt billigare.

Jag hade nog satsat på såpskurat golv i ett sådant hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
Vill du behålla ett gammalt golv med de märken, glipor och variationer som blir kvar efter slipning, dvs det får en naturlig patina? Behandling av det gamla golvet kan sedan oljas, såpas, ev. lackas, beroende av utseende.
Eller vill du ha ett perfekt golv som också ser nytt ut. Hur blir det med nivåer mellan rummen om du lägger ett ovanpå utifrån dina pardörrar och golvet man ser på andra sidan.

Det viktigaste är hur du vill ha det där du bor, tänk i helhet hur du vill renovera ditt hus.
Jag kan tycka på alternativen beroende på hur du gör med övriga delar av huset, men gamla hus som är välbehållna ska man vara rädd om, vi har inte så många här i Sverige om vi ser 100-200år som gammalt. Ute i europa är det inte ovanligt med hus som är hundratals år som man renoverar varsamt. Såg ett igår från England som var från 1340 men hus med delar från 1500-1600-tal är inte ovanliga.
Så fundera på hur du vill göra med helheten av ditt hus, vill du det ska behålla sitt ursprung så behåller du nuvarande golv.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ja, slipa detta golv istället. Själva anledningen till att man har trägolv är just att det är levande. Det är det som ger det charm.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Om det gamla golvet är i hyfsat skick, varken ruttet eller maskätet, så hade jag alla gånger behållit det. Ett gammalt hus ska ha lite karaktär, eventuella skavanker berättar en historia om huset. Sen lär det rent ekonomiskt vara mycket bättre att behålla det gamla, dels eftersom det är billigare att slipa än att lägga nytt och dels eftersom huset förmodligen är värt mer med orginalgolvet än ett nytt fläckfritt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Glömde följande i inlägget tidigare.
Även om du skulle komma fram till att lägga ett nytt golv, så behåll det gamla och lägg då ett nytt flytande golv. Då finns förutsättning för att återställa originalgolvet.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.