Hej på er,

Jag har efter inspiration av alla er andra gjort ett eget källarprojekt. Ytskikten är inte klara, men det är utgrävt, isolerat och gjutet. Jag ska skapa mig en tråd och beskriva projektet när jag orkar, men inte just nu.

Nu till frågan: Jag tänker mig att man borde kunna lägga trägolv i sin "nya" källare. Är det någon som vill bekräfta eller dementera? Varför eller varför inte?

Det ligger i dagsläget (nedifrån) grusbädd 5-10cm, cellplast 25-30cm, platta med vattenburen golvvärme ca 8cm. Huset är omdränerat med Isodrän.

Vänligen,
Samuel
 
S
skulle inte lägga trägolvet direkt på betongen. minst någon plast men även platonmatta funkar
 
Man ska väl undvika organiska material i källare just för att det är fukt som möter inomhusvärme och därför kan angripa materialen. Oavsett hur bra gjort en dränering är så är det alltid fuktigare i källare än i rum ovan mark. Men jag vet inte så noga, har ingen källare själv :)
 
Tanken är (om det blir aktuellt) att lägga plast, därefter foam och "parkett". Hur har ni andra gjort i era källarprojekt?

Bittle: Fukt i källare har normalt med den lägre temperaturen att göra. När varm luft möter kallare luft eller kalla ytor bildas kondens. I detta fall är både golv och väggare bättre isolerade än övriga huset och plattan är uppvärmd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.