Äntligen hus!
Ett litet hus med källare, 70kvm, byggt -30, men ändå! Vi ska renovera ganska stora grejer framöver, men ingenting på planlösning och ingenting på badrum eller kök än så länge. Källaren är halvt inredd, men ska vi riva ut allt organiskt och låta stå tomt tillsvidare pga fuktproblem och att vi inte behöver utrymmet just nu. Källaren ska dräneras innan vi inreder igen.

Utanpå ska tak läggas om, grund dräneras, fasad och fönster bytas (samma storlek). Inuti ska värmen fixas (vattenburen som inte varit igång på 5-6 år), elen dras om, boytan målas inkl. radiatorer, golv slipas+lackas.

Skulle behöva hjälp med lite planering från er erfarna husägare :)

Plan innan vi flyttar in
1) Få dit röris som fixar värme/rör. Hur vet vi inte alls. Det har varit avstängt i 5-6 år utan att bli tömt eller cirkulerat alls. Även kolla avlopp, men de är ”nog” ok tillsvidare (inget pris)
2) Få dit elektriker som drar om elen på boplanet (kanske 50kkr?)
3) Själva bryta bort alla lister (0kkr)
4) Få dit en målare som spacklar/easyupar och (spray)målar allt – inklusive radiatorer (30kkr)
5) få dit en golvslipare som slipar och lackar golv (15kkr)
6) Själva spika lister när vi bor där (2kkr)

Tanken här är väl att röris och elektriker ska få fria händer, utan krav på att ytskikt + golv ska vara hela när de är färdiga innan målare fixar ytskikt och (känns billigast?) kladdar med spackel och färg innan golvläggaren slipar bort färgrester.


Turordningen sedan är…
1) tak, leja bort allt. (100kkr). Har varit uppe på vind och det luktar ingenting och allt virke är prima, inget fuktigt. 3 svarta områden, men virket känns bra där ändå. Tror inte råspont behöver bytas.
2) dränera, leja bort allt. (100kkr) 99% säkert endast lera.
3) byta fasad + fönster, oklart om vi gör själva eller ej (30+30kkr alt. 120+30kkr)

Känns det logiskt och känns summorna rimliga?

Vi vill gärna flytta in asap, så att fixa insidan först känns nödvändig rent logistiskt. Tak + grund ska ändå lejas bort och gör det inte omöjligt att bo där samtidigt.
 
Åsa Lund
Ordningen verkar OK.
priserna svårt att säga nåt om. "vad kostar en bil", dvs hur stora utrymmen handlar det om och vad ska göras?
 
Några tips:

- Börja "uppifrån och ned", dvs tak först om det är dåligt.
- Gör en renoveringsplan så att ni maximerar nyttjadet av ROT-avdrag och inte behöver ta alla kostnader på en gång.
- Bo in er i huset innan ni bestämmer er om omfattande ändringar

Spontant så känns summorna ni tagit till lite låga. Jag hade lagt på 25% i en kalkyl.
 
Det jag lärt mig av mina renoveringar är att gör det ordentligt från början, inget "det duger så länge" för det tenderar att bli permanent.
Det är lätt att stirra sig blind på en lösning, kolla runt och ta in synpunkter från andra för att tänka till en gång till.
Sätt upp en realistisk tids och kostnadsplan och lägg till för nya utgifter/problem, det kommer alltid att dyka upp.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Kolla vatten och avlopp noga, inte kul att behöva riva upp senare om det blir problem. Sen kanske elen behöver kompletteras, i gamla hus brukar det vara väldigt dåligt med uttag och belysning, glöm inte utomhus.
 
El:
kostnaden beror mycket på nyvarande skick och framtida behov. Ska det vara dold dragning i rör eller utanpåliggande? Som det sas innan: dagen behov på el/tele/data/tv är helt annorlunda än förr. Det tål att tänka igenom, kanske hja elektrikern som har kanske bra förslag. Budgeten verkar dock låg.
Easy-up har jag bara dåliga erfarenheter med. Kör med renoverngsgips 6 mm. Då har du även chans att öppna i väggen för nya elrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.