Hej alla hempulare!

Jag ska dra el i ett fritidshus och har samlat på mig en hel del frågeställningar som jag behöver ha svar på.

Grundförutsättningarna är: all installation utanpåliggande, jag har en rulle EQLQ Easy 5g2.5 och en rulle 3G1,5, jag klamrar med JR-klammer. Jag har försökt att följa den fantastiska publikationen "Handbok för elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet” så gott det går eftersom stugan ligger mitt i skogen med möss och andra eländiga djur.

Hur gå med kabel genom innervägg? Jag ska gå med tre kablar (2 st 5G2,5 och en 3G1.5) in i ett badrum. Hur löser man det snyggt? Bör det vara VP-rör i hålen? Det är tre kablar: ska jag borra tre hål under varandra eller ett stort för alla? Finns det några färdiga produkter för väggenomföring?

Radiator: jag tänkte köpa en tvåfas 400V radiator. Ska jag dra fram 5G2,5 (avsäkrad 16A) (jag har ju en hel rulle) även om alla ledare inte används? På så vis blir det inte fas på blå ledning. Eller ska jag använda 3G1,5 (avsäkrad 10A) med blå som fas – inte så bra väl?

Radiator: om jag förstått våtrumszonerna rätt kan jag ha en radiator med IP44 så länge den befinner sig 120 cm får blandarens centrum – korrekt?

Radiator: är det OK att sätta en tvåfasförbrukare på en trefassäkring och lämna en “tom” fas i normcentralen? Eller påverkar det säkringens funktion på något vis? Ska jag köpa en tvåfassäkring i stället?

Är det OK att använda blå som tändtråd vid utanpåliggande? Det känns onödigt at köpa en rulle fyrledare för att få rätt färg. Hur hade en elektriker gjort? Eller finns det EQLQ Easy med exempelvis färgerna brun och vit (jag hittar ingen info om ledarfärg hos Nexan)? Kopplar man i så fall blå till brun i dosan?

Jag behöver göra hål för kablar i alla dosor och uttag, till detta behöver jag en klipptång – fast 950 spänn var fasligt dyrt. Finns det något annat sätt som blir snyggt?

Vilken böjradie för EQLQ Easy? Databladet säger att minsta böjradie vid fast förläggning är 3xD (om jag fattat det rätt). Alltså 40,2 mm för 5G2.5 och 27,6 mm för 3G1,5. Ska man köra på det? Eller ska jag bara köra samma radie överallt t ex 50 mm till båda sorters kablar så det blir enhetligt?

Jag behöver en femledare på tio kvadrat mellan mätarskåp och normcentral. Vilken kabel? EKKJ, EXQJ eller N1XV? Vilken kabel är mest lättjobbad om den ska in genom en vägg?

Hur gå med kabel från mätarskåp till normcentral genom yttervägg? Ska det vara VP-rör eller rätt genom vägg? Hur göra med böjdiameter på en så tjock kabel om den ska in 90° i ett hål i väggen? Ska man sätta kabelsskydd på kabeln utomhus även om den går mitt på väggen? Hur tätar man hålet? Silikon?

Hur klamrar man snyggt? 50 mm från dosor och c/c 230 mm läste jag någonstans. Men hur klamrar man där man ska göra en 90° böj? 50 mm från böjen och 50 mm efter böjen? Eller ska man försöka hålla c/c-måttet 230 mm även förbi böjar? Gärna bildexempel om någon har.

Vilken JR-klammer ska man använda till en kabel som är 13,6 mm? JR12 (känns för tight) eller JR14 (känns för sladdrigt)? Kan man skada kabeln med JR12?

Och ja, det är en riktig elektriker med behörighet som ska koppla in det. Jag vill bara göra så rätt jag kan från början för att spara lite pengar. Dessutom tänker jag att mina frågeställningar kanske är informativa för någon annan...

Tack och vänligen,

Fkubrick
 
S
Snyggast är 3 st hål perfekt placerade i linje under varandra, lämpligt här är att borra hålen halvvägs från varje håll så dom möts i mitten, vill man inte överarbeta så tar man ett stort hål för alla 3.

Du behöver inte ha VPrör genom innerväggar, snyggast utan dessutom.

Finns risken att du kompletterar med ytterligare en radiator så drar du 5g2.5, men är du säker på att den där radiatorn räcker och att den inte kräver mer än en 10A grupp så drar du 3ledare, i kabel så får blå vara fas om det behövs.

Ja IP44 räcker med den placeringen i badrummet.

Det är ok att bara använda 2 faser i en 3fas säkring, funktionen är precis som hos en 1fas dvärg, bara att den bryter 3 faser för att skydda t.ex kompressorer och motorer.

Blå tändtråd är helt okej, det är så man gör. Jag hade dock dragit 4ledare och satt ett vägguttag i en dubbelram tillsammans med brytaren.

Jag har slutat använda klipptången då jag får till resultatet lika bra med kniven, plasten är oftast mkt tunnare där man normalt för in kablar så det blir rundade hörn nästan av sig själv. Övning ger färdighet dock.

Har under mina 8 år som elektriker aldrig tagit hänsyn till några specifika böjradier, man gör det som är snyggt, sen är det sunt förnuft som gäller.

EKKJ är lättast att få rak, men trökig att jobba med då den är stenhård. Tror jag hade tagit N1XV, var dock 5 år sen jag jobbade med något grövre än 0.75mm2 :p

Borra snett uppåt utifrån för att hindra vatten att rinna in, täta med silikon.

Riktigt snygg klamring måste planeras någorlunda, om du följer CC 230mm och sen kommer till ett hörn och har 10 CM kvar så får du bara 5CM till nästa klammer, då är det bättre att du förlänger CC:et på de 5 sista klammerna med 1 CM vardera för att få klammern 5CM från böjen, Klammerna ska sitta 5CM innan och efter böjen.

Klamrar aldrig med JR så någon annan får svara här.

Låter över lag som du har bra koll, tror det blir en av de bättre hempularinstallationerna.
 
  • Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Och än en gång INGEN elektriker kan komma i efterhand och "göra" din installation "godkännd". Om du använder det matr. som du har angett så lyser det hempul på lååååång väg. Prata med din behörige elektriker och få hjälp med att välja ut vad du ska använda och om hur och vad du ska göra för att han ska riskera sin behörighet.
 
Skönt med ett quiz såhär på kvällen - jag gissar lite så får vi se vad de som kan på riktigt svarar snart :-D
 
S
elmont skrev:
Och än en gång INGEN elektriker kan komma i efterhand och "göra" din installation "godkännd". Om du använder det matr. som du har angett så lyser det hempul på lååååång väg. Prata med din behörige elektriker och få hjälp med att välja ut vad du ska använda och om hur och vad du ska göra för att han ska riskera sin behörighet.
Har han redan pratat med elektrikern och fått godkännande att göra det under överinseende så är det fullständigt OK.
Vad anser du är felet med materialet? Jag tänker inte påstå att jag är någon elit inom området då jag släppt 230biten av yrket nästan helt
 
Tack som fasen för hjälpen SueCia!

elmont: vad är det som osar hempul med mina materialval?

/f
 
JR klammer används INTE i bostäder fult, klumpigt, sensamt. Normalt används inte 2,5mm2 till nått annat än spis, det blir på tok för dyrt och klumpigt. Och jag har svårt att tro att det är någon behörig inblandad för det naturliga är väl då att fråga den som ska "kolla" jobbet hur denne vill att det ska vara utfört.
 
Mikael_L
Använd inte JR-klammer, kommer se fööör taskigt ut.
Använd letti eller TKK (APK).

Och jag är något tveksam till EQLQ i torra rum. EKRK eller EXK, eller EXLK skulle jag nog själv välja.

I övrigt har SueCia skrivit ungefär allt jag själv skulle skrivit.
 
Redigerat:
S
Som du säger använder man inte 2.5 mm2 så ofta, men allting hänger på hur långt och hur dolt man kan dra det. De "felen" som du pekar på är på intet sätt något som skulle riskera en elektrikers behörighet, men jag håller med om att man inte ska dra grövre än man behöver. Samtidigt som jag tycker man ska använda det material man redan har.

Mikael, om vi nu säger att TS måste följa reglerna för lantbruk, så är väl EKRK inte godkänd?

Jag vet inte hur jag tänkte, tänkte att JRklammer var de klammerna man skjuter med pistol, JR använder du absolut inte i en bostad eller sommarstuga, det är till för kabelskydd och industrier :p
 
Redigerat:
Det är en nyinstallation. Jag ska alltså inte komplettera en anläggning med utanpåliggande kablar klamrade med JR utan ALLT ska se ut så när det är klart.

Jag har valt JR-klammer för att jag tycker att det är snyggt. Det är ett estetiskt val. Huset är ganska speciellt i sin stil – nästan lite industriellt till sin karaktär. Därmed tycker jag att JR passar utmärkt. Dessutom finns det ju JR för flera kablar 2, 3, 4, 5 osv vilket jag också tycker blir snyggt när det är många kablar. Men smaken är som baken. Rent tekniskt är det – så vitt jag förstått – inte fel.

Jag har valt utanpåliggande av både estetiska och funktionella skäl. Huset har luftledning och jag vill kunna inspektera anläggningen efter åska. Jag vill SE om något gått åt helvete. Dessutom vill jag kunna göra så mycket som möjligt själv på ett säkert sett. En behörig elektriker ska kunna INSPEKTERA och ÄNDRA om något är knasigt. Därav utanpåliggande.

Jag har redan pratat med en behörig elektriker och dragit grunderna. Enligt honom så får jag göra detta själv om jag har "nödvändig kunskap" vilket han bedömde att jag har. Det ska alltså – så vitt jag vet – vara både juridiskt och tekniskt korrekt. Däremot vill jag inte ringa honom för ofta om småsaker som jag faktiskt kan ta reda på själv. Dessutom brukar jag själv uppskatta trådar på forumet med många frågor och konkreta svar.

Angående 5G2,5 till radiatorn så är det säkert en vettig synpunkt. Men jag råkar ha rätt mycket sådan kabel och jag ska dessutom dra en 5G2,5 till en VV-beredare i närheten. Jag kan alltså dra dom två ihop i dubbel JR-klamma, vilket blir fint (tycker jag)...
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är ett fritidshus, så man behöver inte följa regler för lantbruk :p
 
Mikael_L
Ja vill du ha JR för just den designens skull använder du givetvis JR :)

Det finns inget fel med det, förutom möjligen estetiskt. Och då var det ju alltså precis rätt på med JR här. :)

Men val av storlek? Tja, jag kände mig plötsligt osäker. Men jag tror såhär nu på rak arm att du väljer 12mm för den kabeln.
Men egentligen skulle jag vilja kolla IRL för att avgöra ...
 
  • Gilla
Fetkubrick
  • Laddar…
Lantbruksstandard behöver jag ju egentligen inte följa naturligtvis. Men det blir snyggt (och säkert).

OT: besökte för ett tag sedan hipp och dyr restaurang i svensk storstad. JR-klammer, GARO:s gråa plåtdosor med IP67 och SVART utanpåliggande kabel. Väldigt vackert.

ONT: Ge er nu på saker som rent tekniskt är fel/farligt/dumt i stället.

:)
 
Redigerat:
Du räknar väl inte med möss inomhus.. En bättre bok jag kan rekommendera är
elinstallation yrkesmannaskap Det finns en montörshandbok också, men det är nog en ny version på G pga av den nya standarden som kom i höstas.

Tror också det blir snygg med JR om flera kablar ska läggas tillsammans, förutsatt att det blir snyggt utfört ;)

Har du elcentral och dimensionering av denna på plats?
 
Montörshandboken är försenad med över 6 månader... Trist, det är den jag är mest intresserad av (men faktaboken är beställd iaf)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.