fastmoving? skrev:
<bortklippt>

Hittade btw Greenmates instruktionsbok på nätet, den klipparen har ju parallell-klippning i sitt program (motsv Indegon), förutom linjär o cirkulär klippning. Undrar hur bra den funkar, och varför det inte finns på LMR24:an.....
Det finns i manualen, men inte klipparen kan jag intyga :)

MVH. Mikael
 
Tillägg till detta är att enligt testet som Råd och Rön gjorde så HADE Biltemas LMR 24 just denna funktion. Enligt dem kunde deras exemplar köra slumpmässigt/spiral/raka linjer. Mystiken tätnar...
 
Tim G skrev:
Tillägg till detta är att enligt testet som Råd och Rön gjorde så HADE Biltemas LMR 24 just denna funktion. Enligt dem kunde deras exemplar köra slumpmässigt/spiral/raka linjer. Mystiken tätnar...
Biltemas kan detta genom att trycka mode på fjärrkontrollen. Man kan dock inte göra det på klipparen.
 
Jag har Biltemas i 18 timmar till, och min kan inte det varken via panel eller fjärrkontroll.
 
Vad står i panelen på roboten när du trycker mode?
Finns det olika versioner kanske?
Har du köpt nytt för jag tänkte köpa en till men de har slutat sälja den.
 
Vill du köpa en till så är det ju bara att svänga inom Harald Nyborg och köpa en i matchande orange, för 5 899 kr!

Kollade faktiskt aldrig panelen när jag körde med fjärren. Står inget om det i manualen heller på min. Olika versioner är nog troligt. Jag köpte min för 6 veckor sen, den klipper som en gud men jag har en del andra problem med den. Bland annat att den inte går rakt fram när den går längs med en sluttning, vilket gör att en del av min gräsmatta sällan blir klippt, samt att en av mina kortsidor på tomten som är ca 20 meter lång och väldigt rak, där får jag en kant på 10 cm av högt gräs mellan avgränsningskabeln och resten av klippområdet, vilket beror på att den kantklipper 12 cm på varje sida om kabeln, men när den sen går rakt mot avgränsningen så stannar den så pass omedelbart att själva klipprotorn inte når fram och överlappar. Hur störigt som helst. Tomtens utformning innebär tydligen att klipparen sällan går längs med och således har jag oklippt rand inne på klippområdet. Konstruktionsfel eller programmeringsfel kan kvitta, jag kan inte behålla klipparen eftersom den inte kan klippa allt gräset. Sen har jag även upplevt några brister i funktionaliteten.
 
Tim G skrev:
Tillägg till detta är att enligt testet som Råd och Rön gjorde så HADE Biltemas LMR 24 just denna funktion. Enligt dem kunde deras exemplar köra slumpmässigt/spiral/raka linjer. Mystiken tätnar...
Utan att egentligen veta så vågar jag sätta en peng på att klipparen i så fall kör i en "fyrkant" i stället för i en spiral, på antingen slumpmässigt valda områden eller när den stöter på motstånd. Klipparen har inte en aning om var den är. Det är alltså inte på något sätt jämförbart med Indegon.
 
ADent skrev:
Har väl länkats förr, men här diskuterar mest vi som kommer över ett parti billiga Greenmate, men den och Bilteman är oerhört lika/samma.

[länk]

Är det någon med biltemaklippare som haft problem med att slingan börjar fungera dåligt? Det har en del av oss haft problem med på greenmate:n, men det är löst (en transistor som dör i laddstationen/slinggenereringen)

(ibland kör den rakt över ibland studsar och vaggar när den följer slingan hem).

MVH: Mikael
Min har ett FÅTAL gånger kört ut förbi slingan av nån mystisk anledning som jag inte kan greppa. Det rör sig om en eller ett par ggr bara dock. Jag har en platt tomt så det har inget att göra med utförsbacke osv.
Men kan dock inte säga att det är ett problem då det hänt max två eller tre ggr.
 
Har reklamerat min och fått pengarna tillbaka. Dels behövde den mycket hjälp av och till, sen klippte den inte hela området INNANFÖR gränskabeln, och till sist ballade både kretskort, display och höjdreglaget ur. Innan dess hade jag fått byta IR-givaren. Allt detta efter 6 veckors bruk. Hur synd som helst. Men kundservice och Biltema var hur hyggliga och hjälpsamma som helst, och inte minst förstående.

Blev istället en Clipper 1200 från Rusta. Håller tummarna för den nu, men än så länge har den motsvarat och överstigit alla förväntningar jag har på en robotklippare, lågprissegment eller ej.
 
I Göteborg är den slut )-:
 
Hjälp!
Min knivtallrik har gått sönder efter tre års bruk. Var får jag tag i en ny?
 
Biltema?
 
mkljons skrev:
Hjälp!
Min knivtallrik har gått sönder efter tre års bruk. Var får jag tag i en ny?
Skulle åxå kolla med Biltema. De sålde knivtallrik som reservdel, när det begav sig.

Harald Nyborg säljer fortfarande sin orange variant. De listar inga reservdelar - men man vet aldrig!
http://www.harald-nyborg.se/tradgard/maskiner/grasklippare/selekta-robotgrasklippare.html

Killarna på Poolrobot.se kanske kan hjälpa till. De säljer en grå variant. De listar inga reservdelar, men kanske kan fixa fram något.
http://poolrobot.se/robotgrasklippare/marqant-2000m2/

Lycka till!

/P
 
Yes, det fanns knivtallrikar på Biltema för 179:-. Jag letade på deras hemsida först utan framgång - men sen kontaktade jag deras kundtjänst. Där fick jag hjälp direkt. Tallrikar fanns det på mitt lokala varuhus😊
Den hade vibrerat sönder p.g.a. att bultarna som håller fast plasttallriken vid ståldelen som sitter på axeln hade skruvat upp sig själv. Ett tips till er alla att kolla upp så att bultarna sitter ordentligt. Jag tog inte vibrationerna på allvar när jag började höra luckan uppe på skramlade i slutet på förra säsongen - nu vet jag att jag borde gjort det😐
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.