Vi anser att vi har köpt en fastighet på 1320 kvm som nu visat sig vara 1250 kvm.

Bakgrunden är att vi köpte fastigheten innan avstyckningen och i köpekontraktet finns en bilaga med fastigheten markerad där det tydligt står ca 1320 kvm. Vi har betalat 10% i handpenning och har upp till 10 månader på oss att betala slutlikviden.

När vi nu får hem beskedet från Lantmäterimyndigheten är fastigheten efter avstyckningen bara 1250 kvm. Mäklaren svarar att det kan skilja upp till 100 kvm mellan preliminär avstyckning och slutlig då det är lantmäteriet som sköter detta. Jag kan köpa att det diffar några kvadratmeter men anger man ytan så exakt som 1320 kvm borde de väl inte bli 70 kvm mindre?

För mig känns inte detta ok då fastigheten i alla fall kostade ca 1 000 kr/kvm och att 70 kvm motsvarar ytan för ett dubbelgarage med carport.

Finns någon möjlighet att få kompensation för denna minskade yta? I köpekontraktet finns inga som helst skrivelser kring hur avvikelser i yta ska hanteras.

/Krille
 
Jag tror att det vanliga är att man skriver in villkor i köpekontraktet om utfallet av avstyckningen. Det är omöjligt att veta innan en avstyckning hur lantmätaren väljer att lägga den.

Det är en kunskap man bör skaffa sig som köpare innan man köper en tomt. Jag är osäker på i vilken mån mäklaren rent formellt är skyldig att förklara en sådan sak.

Även om tomten som sådan kostar 1000 kr / kvm. Så är byggrätten den huvudsakliga egenskapen man betalar för. Så enskilda kvadratmetrar har ett avsevärt lägre värde än medelpriset per kvm.
 
Visst borde vi ha kontrollerat innan och egentligen spelar det inte så stor roll.

Frågan är bara varför de då lämnar en så exakt yta som ca 1320 i köpekontraktet? Då är det väl ärligare att skriva 1200-1400 kvm om det är ok att det diffar 100 kvm upp eller ner?

Vi valde att betala ca 30 000 kr extra för en ca 100 kvm större fastighet än grannfastigheterna och nu verkar det vara "pengar i sjön" vilket känns som en konstig affärsmodell.

Som sagt ingen stor fråga egentligen men jag är bara nyfiken på hur detta fungerar rent juridiskt.

/Krille
 
Men hur ser ditt köpeavtal ut? Du skriver att du har 10 mån. på dig att slutbetala. Betyder det att du har ngn. form av "öppet köp"? Eller har du ett bindande avtal?

Det är väl inte helt fel att ta upp argumentationen om att du betalade extra för att få en större tomt osv.
 
Hej!

Avtalet är bindande och vi har ingen avsikt att bryta avtalet. Det är mer känslan av att ha betalat extra för något vi nu inte fått som ligger bakom.

Då 10 fastigheter ligger i rad efter samma gata utan naturliga tomtgränser verkar det konstigt att just vår fastighet skulle behöva bli 70 kvm mindre än planerat. Det innebär ju antagligen också att de billigare grannfastigheterna fått 70 kvm mer än det "betalat för". Om det nu inte är så att markägaren "överskattat" ytan på samtliga fastigheter för att hålla uppe priserna :)

/Krille
 
På din beskrivning av kontraktet tycks det framgå att ni har förvärvat en fastighet under avstyckning, med en tämligen exakt angiven storlek. Inga formuleringar finns rörande förändringar från köpekontraktet jämfört med hur den slutligt bestämda fastigheten utseende. Den avsaknaden bör främst komma säljaren till last. Fastigheten stämmer ju inte överens med avtalet vilket gör att 4 kap 19 § kommer in i spel. Vad prisavdraget skulle bli är ju väldigt lätt att bestämma i detta fall eftersom andra mindre fastigheter har sålts till ett lägre pris.

Jag tycker att du har ett bra case, förutsatt att jag inte missar någon specialbestämmelse för just fastigheter under avstyckning.

Jag skulle strunta i mäklaren (som bara är ett rundningsmärke i alla fall) och höra hur säljaren ställer sig i frågan.
 
  • Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte en tomt som innan avstyckning skulle vara ca 1500kvm. Den blev 1910kvm och behövde inte betala en krona extra :) så jag antar att det inte alltid är exakta ytor som anges. Men kontraktets formulering är nog nyckeln här.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Krille4 skrev:
Visst borde vi ha kontrollerat innan och egentligen spelar det inte så stor roll.

Frågan är bara varför de då lämnar en så exakt yta som ca 1320 i köpekontraktet? Då är det väl ärligare att skriva 1200-1400 kvm om det är ok att det diffar 100 kvm upp eller ner?

Vi valde att betala ca 30 000 kr extra för en ca 100 kvm större fastighet än grannfastigheterna och nu verkar det vara "pengar i sjön" vilket känns som en konstig affärsmodell.

Som sagt ingen stor fråga egentligen men jag är bara nyfiken på hur detta fungerar rent juridiskt.

/Krille
En enkel lösning som ni kan föreslå till säljaren är ett avdrag på ca 20 000:- om det är så att alla andra tomter som sålts var 100 kvm mindre och kostade 30 000:- mindre och ni i slutänden bara fick 30 kvm extra.
 
  • Gilla
Spikin och 2 till
  • Laddar…
Så skulle jag också lägga fram det. Ge ett förslag till lösning. En klok säljare går givetvis med på ett sådant prisavdrag. Varför köra civilrättslig tvist liksom när det garanterat blir dyrare. Mäklaren ska givetvis hjälpa till i den uppkomna situationen men kan ju begränsas av okunskap och ointresse. Så samla argument du och lägg fram dem och fokusera på lösningen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Står det något i kontraktet om arealen och ev fel?
 
Lantmäteriet verkar göra lite som de vill, kanske för att visa vem som bestämmer :mad:

Här hos mig var bl.a. annat två tomter till salu, lotten 4 om ca 7700 kvm och lotten 5 om ca 6900 kvm.
De såldes med förbehåll att storlekarna var ungefärliga, då avstyckningen ännu ej skett.
Och med följande "friskrivning" i kontrakten:
Köparna är skyldiga att utan vederlag finna sig i sådana mindre jämkningar beträffande gränser, särskilda rättigheter och dylikt som vid fastighetsbildningen bedöms erforderliga för en ändamålsenlig fastighetsbildning.
När avstyckningen var klar hade 4:an blivit 6500 kvm och 5:an 8437 kvm.
Dessutom hade tomterna (som tillsammans bildar en parallelltrapets) vänts 90°.
Se bild:
Tomt 4 och 5.jpg

Den som köpte tomt 5 blev säkert glad, men den som köpte tomt 4 kunde nog hålla sig för skratt.

Mäklaren var Fastighetsbyrån, som jag tycker gjorde ett bra jobb.
Det kan inte vara lätt att sälja något som egentligen inte finns än :p
 
Hårresande.

Får man någon motivering från LM? Förekommer någon som helst dialog? Kan man överklaga?
 
Då handlar det om hur man definierar "mindre". En avvikelse om 15% tycker inte jag är "mindre". Inte heller en 90°s rotering.
 
Sir Duke skrev:
Hårresande.

Får man någon motivering från LM? Förekommer någon som helst dialog? Kan man överklaga?
I detta fallet var det inte så viktigt, för samma köpare köpte båda tomterna :)
Och att bråka med Lantmäteriet tror jag kan bli rätt kostsamt.
 
Byggis1976 skrev:
Står det något i kontraktet om arealen och ev fel?
Tyvärr inget alls - det som finns är en bilaga med en fastighetskarta där det på "vår" fastighet står angivet ca 1 320 kvm.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.