Hej,

Har en altan längs baksidan på vårt souterränghus, altanen är byggd på taket (av betong) till förråd på undervåningen.

Som fuktspärr så ligger det en 4-5mm tjock asfaltmatta. På den ligger det idag en dålig konstruktiv av metallreglar och tryckimpregnerat virke, den konstruktionen tänker vi nu ta bort och lägga stenplattor istället.

Men min fråga är om man kan sätta stenen i fix och vad man i sådana fall skall använda för fix som fungerar ovanpå en asfaltsmatta. Sten leverantören håller på att undersöka men trodde inte deras vanliga fix skulle fungera då det kanske skulle bränna igenom asfaltsmattan.

Tack på förhand

Jens
 
Försök att utreda vad det är för typ av "asfaltsmatta"/tätskikt som du har för att använda rätt produkter.
Passa också på att se till så allt ser fullgott ut, och att fall finns för att undvika framtida problem.
 
GoForIt skrev:
Försök att utreda vad det är för typ av "asfaltsmatta"/tätskikt som du har för att använda rätt produkter.
Passa också på att se till så allt ser fullgott ut, och att fall finns för att undvika framtida problem.
Kan bli lite svårt, är en tidigare ägare som gjort jobbet.

Ser ut som och känns som en takpapp bara det att den är mycket tjockare (minst 4-5mm tjock). Har den där "sandiga/sträva" ytan som en takpapp har.

Borde det inte fungera om man först lägger en primer som t.ex till och med skall fungera på gjutasfalt och sedan sätter stenen i fix från samma leverantör som primern?
 
Jag har sett allt för många liknande lösningar med tråkiga fukt och mögelskador, därav min rekommendation.
Det är också vanligt att sten/keramik lossnar på grund av fel/dåligt underlag.
 
GoForIt skrev:
Jag har sett allt för många liknande lösningar med tråkiga fukt och mögelskador, därav min rekommendation.
Det är också vanligt att sten/keramik lossnar på grund av fel/dåligt underlag.
Det vill man ju undvika så långt det är möjligt.

Kanske bättre att bara sätta stenen i vanligt sand ovanpå "asfaltspappen", då borde man ju vara på säkra sidan? Befintligt fuktskydd som fungerat felfritt i alla fal minst 10-12 år får vara kvar orörd med sand och sten ovanpå.
 
Vart tar vattnet vägen vid ett häftigt regn?
Rinner det bort via fall idag, i den uppreglade konstruktionen?
 
GoForIt skrev:
Vart tar vattnet vägen vid ett häftigt regn?
Rinner det bort via fall idag, i den uppreglade konstruktionen?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas bifogad bild hjälper.

Vatten rinner ned igenom träkonstruktionen och hamnar på asfaltsmattan och rinner därefter ut i gräsmattan.
 
Fler bilder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag lyft isär två träsektioner


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma ställer men sektioner ihop igen


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista in mot fasaden där man ser den svarta mattan sticka upp lite.
 
Ja, en bild säger ju mer..

Där vart det ju tak över stora delar, vilket ju underlättar.

Jag tänkte mer på om det finns större risk med att vatten/fukt blir kvar mer långsiktigt på konstruktionen om det inte finns någon chans att rinna undan.
 
GoForIt skrev:
Ja, en bild säger ju mer..

Där vart det ju tak över stora delar, vilket ju underlättar.

Jag tänkte mer på om det finns större risk med att vatten/fukt blir kvar mer långsiktigt på konstruktionen om det inte finns någon chans att rinna undan.
Jag bedömer det som att det inte borde vara någon fara. Bas konstruktionen (betongplatta+asfaltsmattan) har en lutning utåt så att vatten idag rinner bort från altanen ganska omgående.

Det jag tittat på nu är om inte följande skulle fungera:

1. Ta bort träkonstruktionen och göra rent asfaltsmattan ordentligt.
2. Lägga på en Primer som dessutom enligt tillverkaren skall fungera på asfalt
3. Använda fix från samma leverantör som Primer och sätta stenen och då även säkerställa att tillräcklig lutning kvarstår så att vattnet rinner ut från altanen.
4. Använda Fog från samma tillverkare som Primer/Fix.

Borde inte detta fungera?
 
Vad är det för produkter du tänkt använda?
 
Jag har ingen erfarenhet av de aktuella produkterna.
 
GoForIt skrev:
Jag har ingen erfarenhet av de aktuella produkterna.
Har du erfarenhet av någon annan produkt som du bedömer borde fungera då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.