hahalj
Funderar på vad jag ska välja för belysning till mitt kallförråd?
Total yta är ca 6x2,4 meter, takhöjd ca 2.3 meter i ena kanten, 2.0 meter i andra.
Ingen väggbeklädnad, bara regelverket och vindpapp bakom panelen är synligt.
Vill kunna arbeta med t.ex. cyklar och trädgårdsmaskiner i utrymmet men det går eventuellt komplettera med punktbelysning om allmänbelysningen inte räcker.

Vill helst ha åtminstone två belysningspunkter, en över vardera halvan av utrymmet kanske?

Vad tror ni, skulle 2 st 2x18W lysrörsarmaturer fungera och ge tillräckligt med allmänljus?

Men allra helst skulle jag vilja sätta nån lämplig LED-belysning, någon som har förslag på vad som kan funka i denna miljön?
 
Jag har en liknande friggebod som lyses upp hyfsat bra av en lysrörsramp. Så två stycken bör räcka utmärkt.

Lysrör är billigt, beprövat och lika energieffektivt som led.
 
hahalj
Ja, lysrör är beprövat och ett bra alternativ. Men LED-rör har väl ca 5 ggr livslängden mot vanliga lysrör? Och något högre lumen vid samma effekt? Och LED-rör tänder direkt utan fördröjning. Ok, de är något dyrare, ett 18W ledrör går köpa för kanske 150:- och ett vanligt lysrör ca 50:-.

Någon som testat LED-rör och som tycker något om det?
 
Korvgubbe
Jag har inte testat LED-rör, så det ska jag inte uttala mig om. Däremot så låter det åtminstone i mina öron som att det kommer att bli många korta besök i förrådet. Parkera en cykel, hämta grillkol, ställa in en spade osv. och för den användningen vill man absolut ha något som tänder snabbt, det är helt värdelöst om det tar så lång tid att vänta på ljus att man hinner ut igen innan det är tänt.
 
hahalj
Ja och då är ju inte traditionella lysrör helt optimalt. Sen finns ju miljöaspekten också, vanliga lysrör innehåller ju kvicksilver.

Så, LED-rörsanvändare, vad säger ni?
 
Jag har köpt lysrörsarmaturer från Bauhaus för 269:- inklusive två rör. Dessa tänder omedelbart och ger bra ljus.

Jag har svårt att se att LED skulle ge några direkta fördelar.
 
hahalj
Ok, men vad ska man kolla efter på lysrörsarmaturen då? Alla tänder ju inte blixtsnabbt. Har sådana armaturer i källarförrådet och de tar 5-10 sekunder innan de blinkat färdigt trots att jag bytt glimtändare i dem.
 
Redigerat:
Armaturer med HF-don tänder snabbt!
Brukar oftast vara T5 rör i dessa, som tyvärr är lite känsliga för kyla... :p
 
hahalj
Ok, men som sagt, detta är till ett oisolerat kallförråd. Måste ha fungerande belysning även när det är -20°C. Armaturer med HF-don låter dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.