Hej.

Håller på att bygga en ny altan och funderar på om man kan använda en Bosch PLL 360 för att sätta ut en linje i våg på husväggarna, fattar att inte detta funkar när det är ljust men skulle det funka att göra det i skymning eller när det är helt mörkt?

Tänker alltså slå ut linjer efter lasern inte använda den för att få bärlinor mm i våg.

Kommer inte ha ngn mer utomhusanvändning för lasern men inomhus finns det gott om projekt därför vill jag inte satsa på en dyrare rotationslaser.

/ H
 
Ja det kommer funka men nu på sommaren blir det nästan ett nattprojekt... Skymning är relativt men det skall vara ganska mörkt för att du skall se lasern bra.

Jag brukar använda ett snörslå tillsammans med lasern. En spik på laserns streck vid början och sedan hålla snöret spänt mot strecken vid slutet.
 
Den kommer säkert att fungera helt OK om du väljer att arbeta när det är mörkt ute. En laser är ofta bra att ha och jag använder själv min till allt möjligt så det är klart att du ska ha en vettig laser till dina inomhusprojekt. Just det här jobbet tror jag dock att du gör enklare med ett slang vattenpass för drykt en hundralapp. Att jobba i mörker tycker inte jag känns som nån höjdare.
 
Det funkar fint om det inte är direkt solljus skulle jag tippa på. Kan vara svåra att hitta strålen dagtid bara. Skymning och kväll funkar klockrent. Jag brukade köra med en vanlig simpel krysslaser utomhus, bara att flytta/vända på den om man vill göra markeringar "bakåt".

Jag tror inte rotationslasrarna är starkare utan bara att dom funkar med mottagare (vilket är guld värt ibland).
 
Barnrikehuset skrev:
Jag tror inte rotationslasrarna är starkare utan bara att dom funkar med mottagare (vilket är guld värt ibland).
Här är en av fördelarna med Bosch GLL 2-80 och GLL 3-80. Även om det inte är en rotationslaser så fungerar de med mottagare men till en bråkdel av priset. De kan inte hantera fall utan är självnivellerande (horisontellt och vertikalt).

Jag hade valt att lägga de extra kronor en 3-80 kostar jämfört med en PLL men det kanske mest är för att jag gillar blått :-S
 
jtl skrev:
Ja det kommer funka men nu på sommaren blir det nästan ett nattprojekt... Skymning är relativt men det skall vara ganska mörkt för att du skall se lasern bra.

Jag brukar använda ett snörslå tillsammans med lasern. En spik på laserns streck vid början och sedan hålla snöret spänt mot strecken vid slutet.


Har tänkt göra ngt liknande men altanens längsta sida är över 10 meter så man får snörslå den i omgångar. Tänkte rita ut markeringar var annan meter eller liknande och sen slå efter dom.
 
jtl skrev:
Här är en av fördelarna med Bosch GLL 2-80 och GLL 3-80. Även om det inte är en rotationslaser så fungerar de med mottagare men till en bråkdel av priset. De kan inte hantera fall utan är självnivellerande (horisontellt och vertikalt).

Jag hade valt att lägga de extra kronor en 3-80 kostar jämfört med en PLL men det kanske mest är för att jag gillar blått :-S
Har kollat in dom jag med, men det är mer än dubbla priset och jag kommer bara använda den för hemmafix. Brukar alltid sluta med att jag spräcker budgeten när jag köper verktyg men kommer jag verkligen behöva blått?
 
Är det ngn som fattar denna prissättning, missar jag ngt eller är det samma laser med eller utan stativ till samma pris?


1.JPG


2.JPG
 
Ja, av bilderna ser det ut att vara samma laser, samma pris men med stativ till den ena.
Har du länk till webshoppen?
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
jtl skrev:
Här är en av fördelarna med Bosch GLL 2-80 och GLL 3-80. Även om det inte är en rotationslaser så fungerar de med mottagare men till en bråkdel av priset. De kan inte hantera fall utan är självnivellerande (horisontellt och vertikalt).

Jag hade valt att lägga de extra kronor en 3-80 kostar jämfört med en PLL men det kanske mest är för att jag gillar blått :-S
Blev en GLL 3-80 med stativ... kunde som vanligt inte kompromissa.
 
  • Gilla
jtl och 2 till
  • Laddar…
Jag har handlat på verkzeugalarm inga problem där allt fungerade bra och bra priser.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
hfghenke skrev:
Blev en GLL 3-80 med stativ... kunde som vanligt inte kompromissa.
Har tyvärr inte hunnit svara än; hoppas att det inte ställer till något... Mottagaren LR2 ingår inte i alla paket. Jag valde att köpa ett paket med LR2 och använder ett kamerastativ de gånger jag behöver stativ. Inte optimalt även om det är ett bra stativ men jag värderade LR2 mer när jag köpte.
Anledningen till att jag köpte lasern var primärt för montera ventilerat golv från Granab i källaren och då är mottagaren guld värd för att få alla reglarna på samma höjd.
 
Hej, väcker denna tråd till liv igen efter 2 år.
Jag är i precis samma sits som trådskaparen, det första inlägget hade lika gärna kunnat vara jag. Det kanske blir en GLL 3-80 för mig med, men tänkte bara dubbelkolla här lite snabbt först om det finns några andra modeller idag som kan vara bra kandidater?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.