Ska du ha stående panel behöver du inte kortla så mycket då du kommer att sätta spikläkt för den, eller tänker du spika i kortlingarna? Sätter du vindväv/papp med spikläkt så är det förberett om du skulle vilja isolera senare och även skydd mot insekter.
Minns inte hur du tänkte göra med väggar inne om de skulle få någon skivbeklädnad.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
hahalj
Jag tänker spika panelen i kortlingarna. Det blir ingen spikläkt, har inga planer alls på att isolera. Finns därför inget behov av luftspalt. Vindpapp eller väv kommer jag däremot att sätta just för att minimera insekter, spindlar, damm och pollen på insidan.
Blir ingen beklädnad på insidan av väggarna.
 
Får man fråga vad allt kommer att gå på i materialkostnad :) ? Ps...ser väldigt bra ut, funderar själv på att göra om vårt 18 m2 garage i huset till ett rum och istället bygga ett liknande förråd!
 
hahalj
Oja, det får man fråga. Har gjort en budget för hela projektet, men jag får återkomma med detaljerna ikväll.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Snyggt - spännande med fortsättningen
 
Bara en fråga, hoppas att du tar den positivt :)

Nu under bygget stagar du upp väggsektionerna provisoriskt med snedsträvor, som du troligen tar bort sedan.
Men hur ordnar du sidostabiliteten i bygget sedan?
Jag har fått för mig att det blir vindväv i väggarna, men det ger ju ingen stadga.

Snedsträvor mellan reglarna, eller skivmaterial (utegips på utsidan eller träfiberskivor/gips på insidan)?
Eller hålband kanske?
 
hahalj
Hålband tänkte jag. Men ska jag sätta den på utsidan eller insidan av regelverket, det är frågan?

(Utlovad budget kommer imorgon)
 
Redigerat:
hahalj skrev:
Hålband tänkte jag. Men ska jag sätta den på utsidan eller insidan av regelverket, det är frågan? ...
Bra att du inte har glömt det!
Jag skulle nog hellre ha dem på utsidan av reglarna.
De känns minst i vägen där.
 
hahalj
Utanpå vindpappen då? Hm. Fästa med ankarspik?
 
Ungefär så ja.
Problemet är att du kanske får göra lite urgröpningar i panelbrädorna för skruv/spikskallarna.
Men det räcker kanske att dänga till med hammaren på panelbrädan för att den skall "krypa in".

Att slippa hålbanden på insidan tycker jag vore bra.

Hur gör alla andra?

PS
När jag byggde garage "tvingade" min KA mig att sätta hålband innanför reglarna, fast jag hade utegips på alla väggar.
Lokalt folk som såg det skrattade och skakade på huvudet.
Så när jag började isolera och sätta panel på insidan tog jag bort hålbanden.
Och garaget står kvar än, ta i trä :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Jo jag håller med om det. Borde vara lättare att drämma till en ankarspik så huvudet åker in en bit i regeln, borde bli enklare med panelen då. Men kanske vindpappen går sönder vid spiken? Fast det går väl häfta lite extra där då.
 
Prima projekt. Kul att följa!
 
Ser kanonbra ut det där! Följer!
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
hahalj
Här är den utlovade materialbudgeten:

Lecablock till grund: 500:-
Virke: 14000:-
Vindpapp: 500:-
Tak (papp o plåt): 4500:-
Takavvattning:1500:-
Målarfärg: 4000:-
Fönster, dörr, ventilation: 3400:-
Elmaterial inkl. belysning: 2500:-
Spik, skruv, monteringsmtrl: 1500:-

Summa: 32400:-

Vi får väl se om det håller, en del siffror är mer tillhöftade än andra. Vissa saker går att pruta på efter tycke och smak, t.ex. målarfärgen som är den dyraste Demidekk Ultimate eftersom vi har den till huset också. Eller belysningen som i nuläget är budgeterad efter LED-rör, kan göras billigare. Och ingen förrådsinredning är givetvis med heller. Sen kan jag självfallet ha missat nåt också. Men jag lovar återkomma efter att det är klart med en slutlig kostnad. Försöker bokföra alla utgifter noggrannt...
:cool:
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
hahalj
Dags att ladda upp för helgens byggarbeten.

Kommer försöka hinna med att resa både norra väggen och resterande del av östra väggen. Skisserna för dessa ser ut så här:

Norra väggen:
friggebod8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Östra väggen:
friggebod9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vädret kan sätta käppar i hjulen, men tänker flytta kapsågen in i det gamla vedskjulet så jag åtminstone kan köra den även om det skulle regna. Blir lite knöligare men det går ju fasen inte vänta på bra väder...

Ska också försöka hinna med att gräva ner markskyddsrör och dra elkabel. Vi får väl se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.