I
Jag behöver en ny bladventil till min kompressor, eller kanske två, men en var i smulor.
Bitarna hade gjort fula repor i cylindern, men döm om min förvåning då jag upptäckte att cylindern är vändbar.(y)
Bladventilen mäter 0,2 x 10 x 51 mm. Jag har spanat på bladmått, problemet är att det är för liten bredd i ena änden, de konar ju, i alla fall de jag har, ska kolla biltemas imorgon.
Kan någon erinra sig ha sett nåt 0,2 mm bladstål någonstans eller var man kan köpa en bit?
Skrapblad är rätt tjocklek men för korta.:(
 
Tolkstål kan du köpa på rulle.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
sune73 skrev:
Tolkstål kan du köpa på rulle.
Var då?
 
I
Googlade på det, verkar lovande, men finns det bara 13mm bred.:confused:
 
ion skrev:
Googlade på det, verkar lovande, men finns det bara 13mm bred.:confused:
Finns även i ark.
 
Bångbro bandbutik
 
Stålspackel eller kinaspackel
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har själv använt mig av japanspackel till en kompressor. Första gången höll det i 2 år, andra gången funkar ff efter typ 8år.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I
Jo jag har filat ut ett blad från en spackel men tyckte det blev för styvt. Den plåten är 0,4mm. Kan det finnas tunnare spacklar?
 
I
Var i färgbutiken och mätte japanspackeln, den var 0,3mm, så jag tror det går bra med en sån. Nu återstår bara att slipa ut bitarna, synd, de hade en som var 50mm bred men då fattas en millimeter. Det blir ett utmärkt jobb för Dremeln.
Tack igen för iden(y).
 
Önskas blad som är specifikt avsedd för att användas i bladventil rekommenderar jag blad till reedventilen i tvåtaktsmotorer. Gör samma sak som i kompressorn, men vanligtvis vid betydligt högre varvtal, finns i stål och diverse olika fiberkompositer, även om kolfiber nog är det lättaste att hitta i universalark nu för tiden.
http://www.alvars.se/universal/reedblad
 
I
Gsssson skrev:
Önskas blad som är specifikt avsedd för att användas i bladventil rekommenderar jag blad till reedventilen i tvåtaktsmotorer. Gör samma sak som i kompressorn, men vanligtvis vid betydligt högre varvtal, finns i stål och diverse olika fiberkompositer, även om kolfiber nog är det lättaste att hitta i universalark nu för tiden.
[länk]
Kunde nog varit ett bra alternativ, lite dyrare men kanske värt pengen. Nu har jag klippt och filat till av spackelstålet så jag provar med det först, blir det inte bra ska jag prova med kolfiber.
Gick att klippa i fjäderstålet, klippte stort så jag kunde fila bort sista mm, bara för att undvika sprickanvisningar orsakade av plåtsaxen. Dock tycker jag ventilen tätar för dåligt opåverkad, men det ska kanske vara så, de nya är ju trots allt 0,1mm tjockare.
 
I
Kompressorn blev som ny, tack för hjälpen.(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.