Hej
Vi håller på att bygga uterum. Det är inglasat och kommer hålla plusgrader året om mha golvvärme och isolerade glas.

Men vi funderar på lämpliga ytskikt för väggar, golv och tak, vad som kan vara smart och snyggt.

Vi har några idéer skälva, för att sätta er in i vårt tankesätt.

Något slitstarkt på golvet, antingen klinker eller kanske att vi gjuter en fin slät yta på den nu ojämna betongen.

Taket är vi inne på att ha panel, samma enkelfasade som vi har på ytterväggen och uppe under takfoten. Då blir det som att uterumstaket förlängs ut i takfoten då de blir helt lika.
Nackdelen med det är väl att taket blir väldigt grovt och "otätt" på något sätt, men det blir ett lager ångbroms ovanför och eventuellt något som är vitt också, typ markduk, så att man inte ser plastfolien igenom håligheter mm.

Jag har liten, men dålig erfarenhet av panel på väggar, i alla fall sådana som är fasade på något sätt. Det fastnar en massa äckel i springor och sånt. Kanske en lite rå vägg av råspont?
Generellt är jag en vän av målade släta gipsväggar, men uterum är kanske inte rätt plats för sånt.

Vad har ni hemma, eller vad skulle ni ha gjort?

Jag är tacksam för all inspiration! :)

Tackar!

2015-04-14 18.24.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har det gått? Skriver lite ifall ni inte är klara.
Jag antar att uterummet ligger mot vardagsrummet? Om några av vardagsrummet fönster blickar ut mot uterummet så tycker jag det viktigaste är att inte ta för mycket ljus från vardagsrummet (som det gör hos oss) och låta uterummet vara ljust. Å andra sidan ska det inte vara så ljust att man bli blind när man kommer dit, så som det är hos min mamma :p . Med klinker på golvet kan man få känsla av att vara ute eller så kan det kännas som att man går in i ett badrum.
 
Hej, tack för svar!

Vi har bestämt oss för gipsade vitmålade väggar + vitmålade limträbalkar.

Uterummet ligger mot vardagsrummet + ett sovrum ja.

Jag förstår dina tankar och håller helt med. Innan vi gjorde detta uterum så hade vi en altan förut och då släppte vi in mycket mindre ljus. Detta pga att det var ett räcke och ett snedtak, så öppningen däremellan var bara en meter kanske. Nu är det 2.30 höga glas, så det kommer in mycket ljus.

Men kan man alltså få in för mycket ljus? :)
Jag har aldrig ens tänkt att man kan bli bländad. Jag tror inte risken är så stor i vårt fall, för vi har skog på baksidan och solen lyser aldrig rakt in in riktigt.

Klinker på golvet får gärna ge utomhuskänsla. Troligen köper vi något ganska grovt, typ garageklinker. Stora plattor, gärna 30x60 cm. Badrumskänsla vore inte önskvärt. Undrar vilket snedsteg som skulle kunna skapa den känslan.
Det får däremot gärna kännas som ett kök, eftersom vi ska ska ha ett litet utekök här.

Det går inte så fort framåt eftersom jag bygger i mån av ork på kvällarna, men det går att följa händelserna här:
www.facebook.com/etthundratolvan

I helgen har vi börjat sätta skivor på ena långväggen, som inte syns i bild, men som skulle vara till höger.
Du ser bord och stolar långt bort i bild på båda, som referenspunkt.
https://www.facebook.com/etthundrat...8929135913479/542880499185009/?type=3&theater
 
GreenYoda
Så här några år senare, hur har det funkat med gips i uterummet? Bläddrade igenom på din Facebooksida och såg en update om laminatgolv som inte riktigt klarat sig, så vore intressant att få en update på hur det gick med gipset. Vad är det för specar på glas? Är det fullt vinterbonat, ert uterum?
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Så här några år senare, hur har det funkat med gips i uterummet? Bläddrade igenom på din Facebooksida och såg en update om laminatgolv som inte riktigt klarat sig, så vore intressant att få en update på hur det gick med gipset. Vad är det för specar på glas? Är det fullt vinterbonat, ert uterum?
Hej!
Det har gått kalasbra, husets bästa rum! Golvet har klarat sig tillräckligt bra tycker jag, men det blev ett par springor. Klart godkänt!

Minns inga siffor på glasen, men de såldes som "mellanklass". Typ inte att de ska ersätta en yttervägg till ett rum du bor i, men tillräckligt för att hålla plusgrader året om. Glaspartierna är bra, jag tror till och med U-värdet var rätt bra, men karmarna och skarvarna är helt värdelösa. Om man känner för det så kan man nog försöka täta och och förbättra den biten. Jag ska inte säga att det blåser rakt igenom, men det är i vårt fall kassa karmar. De är klädda med vad det nu heter, typ borst, men jag hade gärna haft dubbelt så mycket.

Vrålnöjd.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
T tobbew skrev:
Hej!
Det har gått kalasbra, husets bästa rum! Golvet har klarat sig tillräckligt bra tycker jag, men det blev ett par springor. Klart godkänt!

Minns inga siffor på glasen, men de såldes som "mellanklass". Typ inte att de ska ersätta en yttervägg till ett rum du bor i, men tillräckligt för att hålla plusgrader året om. Glaspartierna är bra, jag tror till och med U-värdet var rätt bra, men karmarna och skarvarna är helt värdelösa. Om man känner för det så kan man nog försöka täta och och förbättra den biten. Jag ska inte säga att det blåser rakt igenom, men det är i vårt fall kassa karmar. De är klädda med vad det nu heter, typ borst, men jag hade gärna haft dubbelt så mycket.

Vrålnöjd.
Låter ju kalas, och lovande för mitt experiment med gips i uterummet! :giggle: Precis som du har jag svårt för bös-samlande panel. Även i vårt kommer dörrarna bli akilleshälen men jag hoppas ändå att vi ska klara att hålla det drägligt större delen av året. Stort tack för uppdateringen!
 
  • Älska
tobbew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.