Vilken modell av Woods avfuktare levereras med hustypen Ägir, Älvsbyhus?
 
Vår avfuktare har varit igång i 2 dagar nu och den visar 71%. Direkt när huset satts på plats visade hygrometern 89%. Får se vad woods avfuktare duger till, är den kass känns det som ett vettigt alternativ att byta ut den!
 
Kollade igen i morse och nu var den nere på 69! Stadigt sjunkande hittills! skulle vara intressenat att veta vad ni som har bott i era hus ett eller ett par år har! Har ni bytt avfuktare eller har ni bra värden med woods?
 
Bara som en jämförelse så har vår krypgrund (utan avfuktare) en relativ fuktighet på 69%. Nybyggt Hjältevadshus 1½ år gammalt.
 
bebben skrev:
Bara som en jämförelse så har vår krypgrund (utan avfuktare) en relativ fuktighet på 69%. Nybyggt Hjältevadshus 1½ år gammalt.

Är inte 69 högt att ligga på? Vi har 69 efter ett par dagar med avfuktaren, hoppas definitivt att det ska gå ner en bit till!
 
Våran ligger på 65% ungefär. Ca 11 grader.
 
Vi har ca 60%, så woods avfuktaren funkar hyfsat hittills, men så fort den krånglar byter jag ut den mot en munters eller dst.
 
Jag har samma tanke!
 
Vi har 70 % och 12,5 grader (Älvbyhus, Woods avfuktare).

Enligt Munters hemsida: "Eftersom temperaturen i en krypgrund varierar mellan ca 2-8oC :-? fungerar en så kallade kylavfuktare inte alls eller har extremt låg kapacitet. "

Temparaturen i vår krypgrund har sedan hösten varierat mellan 5-18 grader
 
Nä men nu vet vi ju att temeraturen brukar ligga högre än så.....woods avfuktaren är kanske inte optimal året runt men nog funkar den alltid.
 
Jodå, visst blir kondensavfuktaren en enda stor isklump under vintern, och under
issmältningen ute ökar luftfuktigheten i grunden långt över vad som är sunt.
Detta även om byggplasten är omsorjsfullt utlagd, och alla andra förutsättningar är goda. I en tät grund utan fungerade avfuktare blir det så.
Det finns två lösningar:
1) Stäng av avfuktaren och öppna ventilerna i grunden under vintern. Den relativa luftfuktigheten är (i regel) låg under vintern, och fukt i grunden vetileras bort genom ventilerna.

2) Köp en absorbtionsavfuktare av exempelvis Munthers.
Denna är dyr i inköp och drar ca. 10ggr så mycket effekt som den befintliga från Woods (kanske 1000 kr el per månad).

Älvsbyhus vill ge kunden ett billigt hus att köpa, och vill visa att driftkostnaden är låg.
Därför kör man med Woods kondensationsavfuktare.

 
Finns här någon som har en munters avfuktare och kan verifiera uppgiften ovan om en förbrukning på 1000kr i månaden? I mina öron låter det orimligt mycket för en produkt som fått så bra kritik!
 
Pedroman skrev:
Jodå, visst blir kondensavfuktaren en enda stor isklump under vintern, och under
issmältningen ute ökar luftfuktigheten i grunden långt över vad som är sunt.
Detta även om byggplasten är omsorjsfullt utlagd, och alla andra förutsättningar är goda. I en tät grund utan fungerade avfuktare blir det så.
Det finns två lösningar:
1) Stäng av avfuktaren och öppna ventilerna i grunden under vintern. Den relativa luftfuktigheten är (i regel) låg under vintern, och fukt i grunden vetileras bort genom ventilerna.

2) Köp en absorbtionsavfuktare av exempelvis Munthers.
Denna är dyr i inköp och drar ca. 10ggr så mycket effekt som den befintliga från Woods (kanske 1000 kr el per månad).

Älvsbyhus vill ge kunden ett billigt hus att köpa, och vill visa att driftkostnaden är låg.
Därför kör man med Woods kondensationsavfuktare.
Måste säga att något större skitsnack har jag inte hört än från nån från älvsbyhus tidigare... en munters avfuktare drar max 1200w när den går som effektivast och eftersom man kopplar den till en hydrostat så drar den betydligt mindre kwh eftersom den bara e i gång en bråkdel av tiden.. På samma sätt som den som sitter där nu.

det du kom med var samma totalt idotiska kommentar som älvsbyhus kom med även efter att kth och lth visat för dom hur det ligger till....

kolla upp dina fakta först. kolla även upp hur grundprincipen för en krypgrund ligger till och hur en sån är byggd och hur den fungerar...
 
1000:- i månden ??tillåt mig att skratta högljutt.

Du har inte mycke koll du........
 
isha skrev:
Måste säga att något större skitsnack har jag inte hört än från nån från älvsbyhus tidigare...  en munters avfuktare drar max 1200w  när den går som effektivast och eftersom man kopplar den till en hydrostat så drar den betydligt mindre kwh  eftersom den bara e i gång en bråkdel av tiden.. På samma sätt som den som sitter där nu.
Kan väl bara hålla med... MEN... säg att den går hela tiden så blir det faktiskt 860kWh i månaden.... och med ett riktigt dåligt elpris så är man nära de 1000:- ;)

Nu har jag svårt att se att den ska gå hela tiden, om man har gjort grunden ordrentligt, men om inte plasten täcker ordrentligt osv... Ja, det är inte en omöjlighet i alla fall... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.