Ja, jag har ett garage som jag har servitut och nyttjar/renoverar efter eget bevåg. Min fråga är vem som egentligen ska stå på försäkringen för garaget? Idag står jag på den och det tycker jag är rimligt eftersom det i princip är mitt. Men vad gäller i lagens mening? Vad händer om det exempelvis blåser ner ett träd på garaget och jag vill få det fixat. Det är ju trots allt inte jag som äger det i lagens mening.
 
Vem äger garaget rent juridiskt? Om det inte är ditt garage är det inte du som har det ekonomiska intresset i egendomen, utan den verkliga ägaren. Då är det den verkliga ägaren som ska ha det försäkrat, även om du nyttjar det.

Om du äger garaget rent juridiskt är det du som ska ha det försäkrat; att det står på ofri grund spelar ingen roll så länge du kan visa att det är du som äger garaget.
 
Jag har ett avtalsservitut på det. Så med andra ord är det inte jag som ska stå som försäkringstagare på det? Mitt intresse av det hela är att jag har lagt ner en del pengar på att rusta upp garaget....
 
Vanligtvis har man servitut på marken där garaget står medan byggnaden är din.

Menar du att det inte är så i ditt fall, att grannen är ålagd att för tid och evighet hålla dig med en funktionsduglig byggnad? Utan att någon ersättning ens utgår för detta.

Men uppenbarligen är det ju du som sköter byggnaden på egen bekostnad. Säkert det inte är du som äger den ändå?

Svaret du söker "vad som gäller juridiskt" finns i hur servitutet är skrivet. Tror du måste dela med dig av den texten om du ska kunna få mer hjälp. Annars blir det bara gissningar som inte säger något.
 
Jag har servitutsrätt att bibehålla och underhålla garagebyggnad.
 
Det är ett vanligt sätt att formulera sig för ett standardservitut. Det ger dig rätt att använda en viss utpekad markyta, trots att det inte är du själv som äger den. I detta fall för att ha ett garage på och göra det som behövs i skötseln av byggnaden.

Det är alltså inte garaget som servitutet handlar om, utan marken. Det som specificeras är användningen av den - du får inte göra något annat än "bibehålla och underhålla garagebyggnad" på platsen (typ anlägga ett ute-spa...)

Så det är du som äger byggnaden. Däremot är den genom servitutet knuten till din fastighet, så det är inte samma sak som en byggnad på ofri grund för du kan inte sälja den till någon annan, utan bara som en del av fastigheten som helhet.

Men det borde inte handla om många kronor i försäkring ifall du inte har lyxrenoverat garaget. Menar du att du har en separat försäkring för garaget? Det måste gå att få inbakat i den villa/gårds-försäkring som du har för din fastighet i övrigt. Och om ett träd faller på den så gäller precis det samma som om grannens träd föll på ditt bostadshus.
 
Jag har ingen separat försäkring för garaget utan den ingår i villahemförsäkringen. Men då har jag fattat det rätt och det är jag som ska ha försäkringen för garaget. Håller på att se över villahemförsäkringen nu och om jag kan få den billigare någonstans och då är det bra att ha koll på det med garaget.
 
Det är nog bäst att du kollar så att försäkringen verkligen gäller för din byggnad som inte är placerad på din fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.