hahalj
Ska sätta in fönster med modulmått 5x8 i en vägg i oisolerat förråd som byggs efter skiss nedan. Kortlingarna mellan stående väggreglar sitter förskjutna nån cm i höjd för enklare spikning. Hur ska jag tänka med reglar kring fönstret? Kommer detta funka? Fönstret ska sitta i det måttsatta hålet. Samtliga väggreglar och kortlingar är 45x95.

friggebod_x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde det göras annorlunda?
 
Tycker det ser bra ut. Kolla hur stort fönstret är, jag har haft problem med dörrar som var nästan samma som modulmåttet och drevning blev krångligt (pm du vill isolera i framtiden).

Du kan kortla mitt på (vid 250mm) på varje sida om du vill ha ett öppningsbart fönster (det är troligtvis överkurs men skadar inte heller).

Vilken höjd från färdigt golv kommer fönstret på?
 
hahalj
Underkanten på fönstret hamnar på ca 1520 mm över färdigt golv, fönstrets överkant ca 2020 mm. Har satt fönstrets överkant i höjd med dörrens överkant som ska sitta till höger om denna väggsektion. Kanske blir alldeles för högt?
Fönstret är överhängt och öppningsbart, kortlingar på sidorna kanske är bra. Kostar ju inget.
 
Höjden blir bra, det är ju meningen att man skall kunna se ut lite grand.

Men jag tycker att du gödslar med reglar.
Jag hade nog hoppat över de rödmarkerade här, ungefär:
friggebod_x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och gör inte spalterna runt fönstret för smala, som Barnrikehuset säger.
Själv gillar jag att skumma. Då vet jag att det blir tätt och inte kan läcka vatten.

Och så är det kul när det pyser ut och sväller som en sufflé :)
 
hahalj
Kostnaden för de regelstumparna är ju inget att sova dåligt på natten för, men det är klart att går det förenkla blir det ju mer tid för kall-öl-paus = mycket värt!
Lyssnar på vad ni säger, lägger på några mm så det finns ordentligt med plats för tätningen. Kör nog också skum, mest för att det är smidigt.
 
Standardmått på öppningar är 10mm större än modulmåtten, så i ditt fall 510x810mm.
 
hahalj
Tackar, så får det bli! Var precis ute och mätte på fönstren, det ena var 475x795, det andra 480x795. Gott om marginal då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.