Hej

Jag har bilat upp det gamla betonggolvet och kommer att isolera med cellplast 7-15cm beroende på hur mycket berg jag har fått bort. Tomten ligger högt så det är inga problem med grundvattnet (i en del av rummet så hittade jag en tidning under golvet från 1926 intakt).

Under trappan precis mot en vägg i ett hörn så är det berg som sluttar och har väldigt många småkanter/upphackat och där skulle jag vilja isolera bort köldbryggan mellan det uppvärmda betonggolvet (vattenburen) och berget. Ytan för denna lösning är ca 1,5m2. Då det är på en yta som man inte kommer att gå på så kommer jag inte ha värmeslingorna just där (men ca 50cm därifrån). Finns det något material som jag kan lägga på detta berg som är böjbart, åldersbeständigt och isolerar bra. Pga att jag vill maximera takhöjden så kan jag inte ha mer än 3cm isolering just där. Det jag tänker mig är ett motsvarande material till vanligt liggunderlag. Längs berget så rinner det lite vatten (jag har makadam under resten av golvet). Funkar liggunderlag bra och kan jag lägga det direkt mot berget eller måste jag ha något kapilärbrytande mellan berg och isoleringen (makadam blir svårt då berget sluttar)? Eller finns det någon proffsprodukt istället för liggunderlag?

Tack

/Per
 
Det finns en produkt som heter Fiskacell, men som brukar kallas Liggunderlag på bygget.
Finns nog lika många namn som tillverkare..

Dock så brukar vi bara använda produkten till att skydda nygjuten betong, eller till att täcka formar innan gjutning.
Vet inte om den är godkänt för att gjutas in?

Har även för mig att en hel rulle kostar runt 15000kr st
.
http://www.sundolitt.se/sundolitt/produkter/pe-produkter/isolermattavintermatta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.