Halloj Inger
Växthus det är helt superunderbart.
Vi byggde ett i vår sommarstuga för några år sedan och det har vi inte ångrat en sekund. Så snart huset är uppe blir det ett likadant hemma på tomten.
Här kommer lite tips!

1) Välj större växthus än du tänkt dig, man behöver mycket plats ifall man ska odla och sedan vill man ju gärna kunna ställa in en stol eller liten cafegrupp så att man kan sitta och fika där trista dagar. Sedan tenderar också odlandeintresset att växa mer och mer ju mer man odlar.


2) Aleminiumväxthus eller trä. Jag håller på aleminium, om du inte vill olja trä varje år eller måla om vartannant år. Du kan inte använda tryckat trä eftersom de fäller ur giftiga saker som man inte vill ha nära växterna. Aliminium är underhållsfritt. Det flesta växthus som fins på marknaden i dag är dessutom lätta att montera och underhålla.

2) Isolerplast är bra för att få jämn temperatur i växthuset. Nästan ett måste för de nordligare delarna av Sverige där temperaturskillnaderna mellan dag och natt är rätt stora ibland. Man slipper också skugga ett växthus av isolerplast vilket är superbra.
Nackdelen med plast är att det är ganska fult (tycker jag) och växthuset blir då inte riktigt det smycke i trädgården man tänkt sig, dessutom njuter man då inte lika mycket av att använda huset även som fikahörna.

Glas släpper igenom ljus bättre och är alltså bättre för västerna av den synpunkten. Nackdelen är att de lätt går sönder.

I mitt växthus i stugan som är 18 kvadrat har vi glas i rutorna och isolerplast i taket, en suverän kompromiss som gör mycket för klimatet, varm luft stiger och på så sätt motverkar vi jättehäftiga temperaturskillnader samtidigt som vi slipper skugga och ändå får in bra med ljus.

3) Välj också ett växthus som är så högt som möjligt, det ger bättre luftklimat till växterna samt att det är bra att kunna gå raklång i växthuset. Välj gärna en dubbeldörr vilekt gör att du kan få in en skotkärra i växthuset, det underlättar betydligt.

4) Antingen odlar man i bäddar direkt i jorden, eller gör golv i huset och odlar i hinkar. Bäddodling ger mycket arbete med att byta ut jorden vartannat år annarsutarmas den och amn riskerar sjukdom bland växterna. Men bäddar är bra för att hålla markfukten.
Själv kör jag krukor, det gär att jag kommer igång fortare på våren eftersom jorden i bädden inte behöver värmas upp. Jag byter dessutom jorden varje år utan problem.

5) Marken bör grävas upp till frostfritt djup och gärna fyllas med sand sedan kan man antingen gjuta plintar alternativt bygga en grund av murade lecablock (vi gjorde det sistnämnda och är helnöjda), mura gärna några extravarv så får man högre växthus. Sedan gjurer man ner nedgjutningsjärnen på växthusgrunden i sargen eller plintarna.

Puh, nu komemr jag inte på mer saker, skriv gärna om du vill ha fler detaljer och sådant så kanske minnet frisas upp . :)
 
Ja jst det, välj ett hus med lite grövre profiler så slipper taket rasa av snömängden...

kolla på www.willabtradgard.se
där finns superfina hus.

Mitt är ett euro serre Maxi 4, med isoleplasttak och glassidor.
 
Förlåt att jag hoppas in här men jag bara måste få fråga er proffs vad detta betyder.
EURO-SERRE MAXI 9,6 MED 4 MM GLAS NR33 B 309 X L 309 CM Vad jag undrar är vad 9,6 står för?? Kvm, m ???

/Diana
 
Kvadratmeter yta (309*309 = 9,6 m2).

/ama
 
;D Tack för det ama!
/Diana
 
Hemmakatten
Min dröm är att ha ett ORANGERI! Nu när vi har stor tomt kan (SKA!) det bli verklighet.

Jag vill ha citrusträd, olivträd, fikon och kapris. Ett hibiskusträd kanske. Och vinrankor förstås! ;D Nån liten hylla för pelargoner och tomatplantor. En murstock upp längs ena sidan, där man kan grilla från utsidan och sedan gå in och sätta sig. Underbart en kall vår- eller höstdag.

Ett orangeri är ursprungligen tänkt för övervintring av sydländska växter och inte i första hand ett växthus. Tänk på alla orangerier som slotten hade för några hundra år sedan. De var då fulla med apelsinträd och palmer som skulle övervintras för att sedan flyttas ut under sommarmånaderna. De var förstår också till för att förse slottsägarna med citrusfrukter som ju var så exklusivt då. Ett orangeri är med som ett hus, med tak och väggar och jättemycket fönster mot söder. I dagens läge liknar de nog mer växthus med mer glas än väggar.

Ett orangeri måste vara uppvärmt på vintern, det får aldrig bli minusgrader. Volymen är också viktig. Växthuset/orangeriet måste helt vara tillräckligt stort för att växter skall trivas. Jämför med en damm eller akvarium. Är det för små är det svårt att få denna "lilla värld" att trivas. De bekanta vi ahr som har växthus (och som fortfarande tycker om det efter ett års arbete) säger alla att de borde köpt större växthus än de gjorde.

Är det någon som har mer tips om orangeri, skisser, uppvärmningsförslag, eller kanske tom själv har citrusträd som övervintrar vore jag tacksam?
 
Hemmakatten skrev:
Min dröm är att ha ett ORANGERI!  Nu när vi har stor tomt kan (SKA!) det bli verklighet.

Jag vill ha citrusträd, olivträd, fikon och kapris. Ett hibiskusträd kanske. Och vinrankor förstås! ;D Nån liten hylla för pelargoner och tomatplantor. En murstock upp längs ena sidan, där man kan grilla från utsidan och sedan gå in och sätta sig. Underbart en kall vår- eller höstdag.

Ett orangeri är ursprungligen tänkt för övervintring av sydländska växter och inte i första hand ett växthus. Tänk på alla orangerier som slotten hade för några hundra år sedan. De var då fulla med apelsinträd och palmer som skulle övervintras för att sedan flyttas ut under sommarmånaderna. De var förstår också till för att förse slottsägarna med citrusfrukter som ju var så exklusivt då. Ett orangeri är med som ett hus, med tak och väggar och jättemycket fönster mot söder. I dagens läge liknar de nog mer växthus med mer glas än väggar.

Ett orangeri måste vara uppvärmt på vintern, det får aldrig bli minusgrader. Volymen är också viktig. Växthuset/orangeriet måste helt vara tillräckligt stort för att växter skall trivas. Jämför med en damm eller akvarium. Är det för små är det svårt att få denna "lilla värld" att trivas. De bekanta vi ahr som har växthus (och som fortfarande tycker om det efter ett års arbete) säger alla att de borde köpt större växthus än de gjorde.

Är det någon som har mer tips om orangeri, skisser, uppvärmningsförslag, eller kanske tom själv har citrusträd som övervintrar vore jag tacksam?
Jag övervintrar våra citronträd i köket i stugan med en extra växtlampa. Jag drömmer också om orangeri och nästa år kanske det akn bli verklighet, men huset ska byggas först, sedan får det bli vinterträdgård och garage. Så finns tips mottages de varmt.
 
Hemmakatten
HusKatten skrev:
Jag övervintrar våra citronträd i köket i stugan med en extra växtlampa. Jag drömmer också om orangeri och nästa år kanske det akn bli verklighet, men huset ska byggas först, sedan får det bli vinterträdgård och garage. Så finns tips mottages de varmt.
Kul att det finns fler orangeri-drömmar!
Hur varmt står dina citronträd?
Jag har ett (myvket litet) citronträd som jag haft ca 5år. Det har aldrig trivts inomhus under vintern pga att det varit för varmt. Men nu i år (när vi nu bor temporärt i radhus) har den tappat ALLA blad även fast jag duschat flitigt. Det är bara en endaste citron som hänger kvar. Nä, ca 5-10 grader vill träden ha på vintern.
 
Hemmakatten skrev:
Kul att det finns fler orangeri-drömmar!
Hur varmt står dina citronträd?
Jag har ett (myvket litet) citronträd som jag haft ca 5år. Det har aldrig trivts inomhus under vintern pga att det varit för varmt. Men nu i år (när vi nu bor temporärt i radhus) har den tappat ALLA blad även fast jag duschat flitigt.  Det är bara en endaste citron som hänger kvar. Nä, ca 5-10 grader vill träden ha på vintern.
Våra träd har nog ca 5 grader, de är grönt och fint och vi skördade tolv citroner förra veckan och några få hänger fortfarande kvar och är gröna.
Vi duschar och gör inget alls eftersom vi knappt är i stugan på vintern, vi vattanr mkt sparsamt kanske var tredje fjärde vecka.
Citronerna har vi inga problem med, men Olivträden bara tappar alla sina blad vad vi än gör, suck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.