AndersS skrev:
Och nu var antennbytet gjort.
Kollade signalnivå utifrån vad man kan avläsa från TVn:
Mux1 med SVT1, SVT2, etc, hade 40-45 (av 100) före byte och efter 65-70. Den Muxen som vi haft problem med.
Mux2 med TV4, etc hade 40-45 före byte och efter 50-55. Har fungerat tidigare, endast störning vid kraftig blåst och regn när löven är utslagna på björkarna.

Hitintills ikväll har det inte varit några problem, men det har varit bra väder och endast lite blåst.

Återkommer när det varit sämre väder.
Om det är signalnivå som du skriver hade signalen mått kanon av en förstärkare. Om det är kvalitén så är det inte säkert att en förstärkare hjälper.
 
Stämmer, det är signalstyrkan som avses som förbättrats med antennbytet.
Testade med antennförstärkare med den gamla antennen men det hjälpte inte för våra störningar.
 
Regn och blåst, inga störningar. Signalstyrkan varierar runt 55-60.
Ska faktiskt testa om jag kan kan sänka antennen så att den hamnar precis över nock, men det får bli senare.
 
Fördelen gitterantenn är att den funkar som en dammsugare. Den samlar in alla signaler i (ofta 4) antennerna och sedan sorterar mottagaren ut signalerna. Fattas det från en av antennerna kan en av de andra ha fångat upp den. I 9 fall av 10 är det bäst för digitalmottagning om man inte bor väldigt långt bort från sändaren. Riktantenner med hög förstärkning fungerar bra vid långa avstånd, fri sikt och stadigt antennfäste.
 
Lånar tråden lite då jag har liknande funderingar.

Jag har 14 km till sändaren och höga träd (som inte är mina) cirka 20 meter från antennen, visst borde en gitterantenn vara bäst i mitt fall också?
 
Manitoba skrev:
Lånar tråden lite då jag har liknande funderingar.

Jag har 14 km till sändaren och höga träd (som inte är mina) cirka 20 meter från antennen, visst borde en gitterantenn vara bäst i mitt fall också?
Det tycker jag absolut, kör med gitterantenn.
 
Förvånansvärt få som som har gitterantenn, de flesta borde ha det. Har min inne på vinden, funkar hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.