Hej!

Här kommer mitt första inlägg på forumet!

För tre år sedan köpte jag ett fritidshus via mäklare. I huset finns ett kök med vedspis (används ej) och ett vardagsrum med kamin (används). Av tidigare ägaren står det i papperna att vedspisen måste besiktigas och anmälas osv för att kunna få eldas i.

Vi spolar fram tills nu då jag fått upp intresset av att kunna elda i vedspisen varpå jag kontaktar sotare samt börjar läsa på lite hur det fungerar med eldstäder. I samma veva tänker jag att det kanske vore bra (och intressant) att begära ut fastighetens alla handlingar från kommun.

När jag får hem papperna inser jag att ritningarna inte överrensstämmer från vad jag har. I dess papper så finns bara köksdelen som en byggnad. Däremot kom det in en bygglovsansökan 1984 som ungefär ser precis ut som fastigheten ser ut idag, med kaminen och fönster på samma ställe.

I köksdelen (befintlig del enligt bygglov) har förra ägaren satt in vedspis men ej fixat rökkanal varpå jag kontaktade sotaren i första skedet. Denna kommer jag då behöva göra en bygganmälan på.

Men hur går man tillväga med den andra delen av huset som inte finns enligt papper? Jag har försökt läsa mig till här på forumet och googlat varpå det verkar vara någon preskibitionstid på tio år. Det verkar även inte heller ligga i undersökningsplikten att titta upp bygglov innan köp (källa: http://www.dagensjuridik.se/2014/06/huskopare-har-ingen-undersokningsplikt-av-vad-som-ar-svartbygge )

Vilka kostnader kan jag tänkas behöva betala? Administrativ avgift för att få huset vitt och bygganmälan för eldstäder? Eller kan detta dumpas på tidigare ägare? Det är ju lite konstigt att sälja och ta betalt för något som inte finns. Om ni förstår hur jag menar.

Stugan i sig ligger mitt ute i skogen med närmsta granne omkring 900 meter bort, så det bör inte vara några konstigheter med bygglov etc då jag inte stör någon. Jag är såklart mån om att göra rätt för mig.

Mvh
Gert Attack
 
Hur gammalt är bygget ?
Har för mig att det är 10 års preskriptionstid på det mesta med några undantag för strandskydd och ändrad användning.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Förra ägaren köpte huset 2002. Jag har fått en kopia på dess kontrakt och där står det specifierat två rum. Så man kan säkert säga att det är minst 13 år gammalt. Men mer rimligt är det att påbyggnaden byggdes på 80-talet.
 
Om det byggdes ut på 80-talet, när är den äldre delen då byggd?
Före ca 1970 var det bara i stadsplanerat område som man behövde bygglov.

Något som varit lovligt att bygga utan lov blir inte efterhand klassat som svartbygge. För det måste man en gång från början ha brutit mot reglerna.
Tycker det låter som att dokumentationen i lovet för tillbyggnaden dessutom tryggar så du inte behöver få några problem att styrka att huset är tillräckligt gammalt, ifall någon skulle få för sig att ifrågasätta det i framtiden.

Så om du ordnar att kaminen blir ordentligt godkänd före eldning så tror jag inte att du kommer att ha några problem i övrigt. Förutsatt att ursprungliga byggnaden är av en typ som sannolikt tillkommit före -70.
 
Bygglovet för den äldre delen beviljades 1967, så jag antar att man även började bygga då. Så rimligtvis så bör de stått klart innan 1970.

Vad skönt att jag kanske slipper att gå runt och oroa mig om detta. Vill ju helst inte åka på någon straffavgift av något slag. Men kan tänka mig någon mindre summa för att få det legitimt. När jag själv säljer det vill jag ju kunna ha allting i sin ordning. Man kan ju tänka sig att värdet bör öka lite eftersom det enligt papperna är 30 kvadratmeter men det är nog närmare 50 kvadrat som det står nu.

Får bli att knåpa ett mejl till kommunen!
 
harry73
jag tror (det finns andra trådar som också handlar om äldre svartbyggen) att efter 5 år kan kommunen inte ta ut en sanktionsavgift och efter 10 år inte ett rivningsföreläggande
men, skulle du vilja bygga ut och ansöker om bygglov, kan det haverera pga att dit hus är ett svartbygge.
ta kontakt med kommunen, säg att huset byggdes ut mellan 1984 och antagligen 1989 och fråga om det är ett svartbygge och om du kan formalisera den
 
Tack för svar!
Ska ta och mejla kommunen imorgon. Så får vi se vilket håll det går åt. Vore ju fantastiskt om det är såpass enkelt. Känns också väldigt roligt om jag kan få börja använda vedspisen efter renovering och göra lite grytor/soppor i. Stugan saknar nämligen el och gasol vill jag inte använda mer än nödvändigt :)
 
Jag måste ha missförstått något i din beskrivning!

Finns bygglov för en första del av huset från 1967. Och för en tillbyggnad från 1984. Vilken del är det som du saknar papper på?

Och om ett lov faktiskt gavs 1967 så betyder det att området tydligen var planlagt då. Är det alltså ett fritidshusområde eller liknande och inte bara ett enstaka hus i skogen? Tyder på att lovfriheten jag refererade till inte gällde på denna plats vid denna tid så använd en nypa salt i tolkningen av mitt inlägg.

Men som andra skrivit: Kommunen tycker i regel bra om att man själv tar initiativ till att reda upp oklarheter som man upptäcker, och är det något som du själv inte har orsakat så brukar de vara hjälpsamma. Så att ta upp saken med dem är en god ide, då får du definitivt veta vad som gäller.
 
Det finns ett bygglov beviljat för nybyggnad av sommarstuga från första delen av 1967.

Sedan finns det en avskriven bygglovsansökan från 1984 som enligt kommunen aldrig blev av. Men min stuga är utbyggd och det ser ungefär precis ut som ritningen från bygglovsansökan (från 1984).

Jag har inga grannar på omkring 1000 meters radie, utan jag har en ensam skogsväg 800 meter in till min stuga som ligger ensam vid vägens slut, samt en hage som används för bete som granne. Men runt om i krokarna så finns det väl både lite sporadiska sommarhus och året-runt-boende.

Som du säger så ska jag kontakta kommunen i vilket fall som helst och reda ut detta.
 
Om det finns ett bygglov på de första 30m2 och det inte är detaljplanerat, strandskydd, etc, så kan man bygga till utan att behöva bygglov men det finns begränsningar om det även gäller vvs, eldstäder, etc.
Så har man utökat bostadsytan från 30m2 i etapper så kan byggnaden idag vara betydligt större utan att det begåtts något fel och att det inte finns registrerat hos kommunen.
Vårt fritidshus var från början 45m2 med bygglov, idag är den ca 80m2 utan nya bygglov, samt gäststuga 16m2 och förrådsbod på 8m2. Allt utökat utan att bryta något regelverk. Däremot har vi fått göra en dispensansökan som godkänts gällande strandskydd.
 
Håller med tidigare inlägg om preskriptionstid på 10år. Dock har jag läst nånstans att de kan begära in uppdaterade ritningar (på din bekostnad) när diskrepansen upptäcks för att uppdatera sina register.
 
Varit i liknande situation men jag mätte och ritade upp huset och lämnade in till kommunen, både digitalt och pappersutskrift. Besökte personligen kommunens handläggare utan att göra för stort väsen av ärendet. Då ordnar det sig vid framtida försäljning.
 
gertattack skrev:
Det finns ett bygglov beviljat för nybyggnad av sommarstuga från första delen av 1967.

Sedan finns det en avskriven bygglovsansökan från 1984 som enligt kommunen aldrig blev av. Men min stuga är utbyggd och det ser ungefär precis ut som ritningen från bygglovsansökan (från 1984).

Jag har inga grannar på omkring 1000 meters radie, utan jag har en ensam skogsväg 800 meter in till min stuga som ligger ensam vid vägens slut, samt en hage som används för bete som granne. Men runt om i krokarna så finns det väl både lite sporadiska sommarhus och året-runt-boende.

Som du säger så ska jag kontakta kommunen i vilket fall som helst och reda ut detta.
Utanför detaljplanerat område behövs inte bygglov för utbyggnad upp till 50% av husets yta. Olika kommuner tolkar det lite olika strängt. Min kommun har förklarat att det gäller "per år" andra endast en gång.
 
edvinf skrev:
Utanför detaljplanerat område behövs inte bygglov för utbyggnad upp till 50% av husets yta. Olika kommuner tolkar det lite olika strängt. Min kommun har förklarat att det gäller "per år" andra endast en gång.
Där jag bor är det 50% men max 50kvm, och dom tolkar det som en gång. Jag har försökt med att få det till per/10 år men det gick dom inte med på. Den tolkningen har man vist på vissa platser.
 
Hej gänget!

Jag skrev tidigare här att det i kontraktet står 30kvm men att jag trodde det var närmare 50kvm stort. Efter lite rannsakande i mitt huvud tror jag att jag har räknat totalt fel och att den totala storleken nog närmare är 35 kvadratmeter. Men hursomhelst!

Här kommer en liten uppdatering:
Jag mejlade kommunen och frågade hur jag får in det faktum att jag har en påbyggnad som ej finns med i officella handlingarna.

Kommunen svarade och undrade hur stor den urpsrungliga byggnaden var enligt enligt ritningarna och hur stor den är i dagsläget. Då stugan ligger utanför detaljplan och samlad bebyggelse kan en del byggnationen fått vidtas bygglovsfritt.

Nu har jag svarat på det mejlet, men kommer ej vara i stugan på några veckor så hade ingen möjlighet att svara på hans frågor då jag inte kan mäta i nuläget. Samt att i de ursprungliga ritningarna finns inget mått på meter, endast enkel ritning. Jag slängde även in en frågeställning om kaminen i tillbyggnaden, så vi får se vad svaret blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.