H
HEJ !

Jag och min sambo skall börja bygga ett 1 1/2 plans hus, villa Västervik ifrån smålandsvillan, med oinredd övervåning. Trappan och öppningen är klar, och rör
el och vatten är uppdragna till trappan.

Vi skall göra resten, men gör det "själva" med ett par släcktingars hjälp (duktiga hantverkare) Toaletten ska vi vänta med, men vi ska slå upp väggar till fyra sovrum litn toa, isolera mm.

Är det någon som vet vad det kan tänkas kosta?? material, dragning av element och el, isolering mm????? :-/

Vi har ju bestämt oss men vi måste juh veta vad detta kommer kosta!!!


HJÄLP!!! :)

 
I rent matrial så titta i byggmax prislista och räkna fram det hela på ett ungefär. Sen lägger du på ca 20% för oväntade kostnader så hamnar du hyfsat nära enligt mina erfarenheter. Anledningen till att jag använder byggmax priser är att de är lätta att hitta och är man lite tuff och förhandlar med andra byggmarknader brukar man få ungefär samma priser där också. El och vvs har jag ingen anning om
 
Mellan tummen o pekfingret 400 000kr. Detta inkluderar inga dyra rum som badrum o så.
 
Vi har 90 kvm på våran övervåning. Det har kostat ca 150'000 för materialet (ex badrum, ex extra fönster). Detta är inklusive spackel, färg, dörrar, parkett, eklister, element.
Vi har gjort allt jobbet själva inkl rörmokeri och el. Isoleringen lejde vi bort förståss, vilket jag rekommenderar. Det tog ca 5 år att bli färdiga (badrummet återstår förståss).

Skulle vi köpt inredd övervåning när vi köpte resten av huset skulle vi fått ge 300'000 för 6 år sen. Med facit i hand borde vi ha bekostat detta. Anledningen är att vi då hade haft övervåningen för 6 år sen. Alla timmar spenderade är kanske värda 150'000 skattade pengar, men bara kanske.
/CC
 
H
:) Tack för alla svar,
jag kan förstå här på svaren att det är Väldigt olika hur mycket en övervåning kan tänkas kosta.

Ha det gott i värmen ;)
 
lastkaj skrev:
Mellan tummen o pekfingret 400 000kr. Detta inkluderar inga dyra rum som badrum o så.
Nu måste du väl ändå tagit i så du kräker??

Jag har själv aldrig gjort inrett en vind.... Men i mina öron låter de som fantasisummor... Jag tycker att 100 000-200 000 kr låter mer realistiskt..
 
300k för inredd övanvåning med standard grejjor på toalett har jag hört från rätt många som köpt nytt hus.
 
Men det är väl om man lejer bort det?
 
Stefan_h skrev:
Nu måste du väl ändå tagit i så du kräker??

Jag har själv aldrig gjort inrett en vind.... Men i mina öron låter de som fantasisummor... Jag tycker att 100 000-200 000 kr låter mer realistiskt..
Det kanske var mellan huvudet o knät istället för tummen o pekfingret. :)
Men erfarenheten säger mig att det finns en hel del dolda kostnader.
 
Det finns ju ingen kvadratmeter angivelse till att börja med så det öppnar ju upp rätt rejält.

Golvspån plus billigt laminat blir ju tex ca 120 kr m/2 medan parket hamnar på 320 så vist blir det stora skillnader. En innervägg kan man ju klippa upp för runt 100-130 kr metern oisolerad. Sen är det ju ffrågan om antalet dörrar och priset på dessa osv....
 
fixa en övervåning går på runt 5-6000 spänn kvadraten ungefär. Om man skall dra el, värme och nya ytskikt... Släng på 5000 till/kvadrat för eventuella våt utrymmen... Bortlejt och klart....
Materialkostnaden ligger nånstans runt hälften av denna kostnad i runda slängar...
 
Jag kollade på smålandsvillans hemsida... Ytan som ska inredas är 58 kvm... Jag skulle tippa på nånstans 100 000- 150 000 beroende på materialval...
 
H
Jo 100 - 150 000 låter ju roligare i mina öron ::)
Men det beror ju klart oxå på vilka material man väljer och sånt.

Som sagt, badrummet har vi tänkt att vänta med, det känns inte så brådskande.

Men fler kloka inlägg är alltid välkomna ;D
:surprised:
 
Det är inte så svårt att räkna på faktiskt. Jag ska försöka lista allt material vi köpt till våran övervåning, sen behöver du bara välja kvalit'e, mängd och kolla priser på detta, alternativt lämna in listan till ett byggvaruhus och be om offert på materialet.

Jag utgår från att ni enbart har trapp upp och enbart isolering i bjälklaget samt inga innerväggar. Frånluftvärmepump och tänkt att ha vattenradiatorer på övervåningen.

Avlopp och ventilation:
* Avloppsrör från avluftning till toalett samt duschbrunn
* Ventliationsrör från värmepump till badrum
* Vattenledningsrör från värmepump till badrum
* Vattenledningsrör från värmepump till alla element och tillbaks till värmepumpen
* Alla kopplingar
* shunt för att kunna reglera vattentemp till element på övervåningen
* Luftventil badrum

Golv:
* Golvspåneskivor
* Parkett underlagsplast (kommer inte på det riktiga namnet)
* Parkett
* Lister

Tak:
* Salninsvirke
* träribbor till luftspalt
* Masonitskivor till luftspalt
* Diffusionsspärr (plast)
* Isolering (sprutas på plats av firma)
* Glespanel cc30
* Takgips

El:
* Vägg, tak och kopplingsdosor
* Elrör
* Kabel 3*400m
* Kopplingar
* Kontakter och uttag
* Spots?

Ytterväggar:
* Isolering x2
* Extra horisontella reglar
* Diffusionsspärr (plast)
* Glespanel cc30
* Gips
* Fönstersmyg
* Fönsterbräda/sten

Innerväggar
* Väggreglar cc60 (tänk på att det går åt extra vid dörrar samt hörn samt uppe och nere på väggen.
* Isolering
* Gips
* Innerdörrar
* Dörrtryck
* trösklar
* Tak, dörr och ev fönsterlister

Badrum:
* Extra golvreglar cc30
* Dubbel väggips
* Golvgips
* Flytspackel
* Primer
* Tätfog
* Klinker
* Kakel
* Duschkabin
* Toastol
* Tvättställ
* Blandare
* Badrumsskåp
* Handdukstork

Diverse:
* Spik
* Häftklammer
* Karmskruv
* Gips och golvspåneskruv
* Trälim och montagelim
* Verktyg (Detta kan bli en väldigt dyr post om du ska göra allt jobb själv)
* Fogskum
* Glasfiberremsa/pappersremsa
* Spackel
* Färg
* Latex
* Fix och fog

/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.