Hej,

Vi ska bygga nytt under sommaren och funderar på att dra in telefontråd så man kan få bredband via adsl. Fiber finns tyvärr inte än. Telia vill ha 8-10.000 kr för att dra in tråd till huset, men de kan inte garantera att vi får adsl. Jag kan själv se att det bara finns ett trådpar framdraget och det går sedan gammalt till grannfastigheten. Hörde för några år sedan talas om att detta innebär att de sätter en splitter på tråden så båda får fast telefoni, men ingen får bredband.

Men kanske har det kommit ny teknik som gör att två kan få bredband på samma tråd?

Att betala 10.000 bara för att få trådbunden telefoni är helt uteslutet.

Någon som vet hur vanligt det är att man inte får adsl när de drar in telefontråd?
 
Drar dom in teletråd dvs från stationen eller närmaste c-skåp ser jag inget hinder för att du ska få adsl om det inte är väldigt långa avstånd till stationen. För att två ska dela på samma tråd kör man bärfrekvens vilket tyvärr innebär att det inte går att få ADSL.
 
Har från en granne längre bort, som försökt få dem att gräva ned den luftledning som går till min närmsta granne, hört att de inte vill gräva ner eller komplettera kopparnätet där.

Om jag slår in närmsta grannens telefonnummer på telias adsl-site står det att man kan beställa bredband 30 och tv från telia, så det är nog inte för långt från stationen.
 
Du ställer en förfrågan före beställning gällande om du får fysiskt kopparpar som kan ansluta xDSL.
 
Ja, jag ställde den frågan och fick svaret att de numera inte får säga något om man får adsl eller inte. Det enda de garanterar är telefoni.

Väntar just nu på offerten, men jag gissar att är den på 8000-10000 kör de en splitter med bärfrekvens. Är den på något högre belopp drar de tråd. Blir spännande att se.
 
larso164 skrev:
Ja, jag ställde den frågan och fick svaret att de numera inte får säga något om man får adsl eller inte. Det enda de garanterar är telefoni.

Väntar just nu på offerten, men jag gissar att är den på 8000-10000 kör de en splitter med bärfrekvens. Är den på något högre belopp drar de tråd. Blir spännande att se.
Syftet med frågan var att åtminstone få grundförutsättning för xDSL, dvs obruten kopparledning. Försök få kontakt med lokal entreprenör som Skanova använder sig av för kopparnätet, det kan vara Ericsson, etc, som är utförande och de brukar ha bra koll på vad som kan levereras i praktiken utifrån verkliga förutsättningar. Telias support/beställning har enbart tillgång till den info som finns i deras IT-system.
 
Björn Rosengren kallade ju Norge för den sista sovjetstaten efter de havererade förhandlingarna om samgående mellan telia och Telenor. Men med tanke på hur smidiga telia är i sådana här frågor är det ju inte utan att man undrar om det han företrädde inte var snäppet värre...
 
AndersS: ok, tack för bra svar. De har nämnt att Eltel ska göra offerten. Är det de jag ska fråga?
 
larso164 skrev:
AndersS: ok, tack för bra svar. De har nämnt att Eltel ska göra offerten. Är det de jag ska fråga?
Japp, det är dem du kontaktar.
När xDSL började levereras i vårt kvarter, så kunde grannen inte få det utifrån delat kopparpar. Men då det fanns fastigheter som inte beställt xDSL så kunde man koppla om så att grannen fick eget kopparpar.
 
mexitegel skrev:
Björn Rosengren kallade ju Norge för den sista sovjetstaten efter de havererade förhandlingarna om samgående mellan telia och Telenor. Men med tanke på hur smidiga telia är i sådana här frågor är det ju inte utan att man undrar om det han företrädde inte var snäppet värre...
Men vänd dig till nån av konkurrenterna då, vi har ju en fri konkurrens utsatt marknad😂
 
Jag har inga problem med Telia, det brukar vara de som har problem med mina önskemål och krav :D
 
Jo, men då fungerar ju marknaden. Jag har inte varit kund hos Telia sedan 90-talet, helt enkelt för att deras priser eller produkter inte passat mig. Jag anar att det kommer att bli så den här gången också, vi får se.

Jag tippar att jag får ett erbjudande på 8000 kr för inkoppling av fast telefoni där jag och grannen delar på tråden med splitter = ingen internet. Alternativt att de drar fram en ny tråd för ca 30.000 kr. Då är jag inte heller intresserad.

Idag får man 200 GB trådlös internet för 800 kr per månad hos 3. Merkostnaden jämfört med adsl är ca 400 kr. Det skulle ta över 6 år att tjäna in den investering och mer än 10 om manräknar med ränta. Det är alltså inte heller intressant.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
harry73
Vi drog in koppar när vi byggde huset. Fick max 2Mb adsl och vi fick regelbundit byta splitter efter åska. Nu har vi 4g och första fiber erbjudandet har redan passerad.
vi kommer troligtvis ansluta till fiber när vi tröttnar på 4g
 
Om telia (skanova?) inte kan garantera en adsl-uppkoppling, så finns det ingen anledning att befatta sig med kopparnätet överhuvudtaget!
 
larso164 skrev:
Idag får man 200 GB trådlös internet för 800 kr per månad hos 3. Merkostnaden jämfört med adsl är ca 400 kr. Det skulle ta över 6 år att tjäna in den investering och mer än 10 om manräknar med ränta. Det är alltså inte heller intressant.
Jag är lite i samma sits som du, vill bara tipsa om kolla på t.ex Blocket efter folk som överlåter 4g abb. Jag tog nyligen över ett på 100gb/mån för 199kr/mån, klart bättre än de som går att nyteckna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.