Hej, köpte en helt ny Husqvarna lth154 åkgräsklippare för några dagar sedan. Allt funkar perfekt förutom att det uppstår ett ganska högt visslande ljud till och ifrån som jag tyckt mig lokalisera till hydrostatlådan där bak på maskinen. Ljudet försvinner omedelbart om man trampar lite lätt på bromspedalen. Det har ingen betydelse om man kör framåt eller bakåt eller står still.
Vad kan detta bero på, normalt? Skall man lämna in maskinen? Har ju garanti...
 
Jag har två hydrostater, bägge låter med ett vinande ljud. Jag tror det är normalt.

/N
 
ok. Det är låter som någon visslar i en visselpipa ungefär. Min första tanke var att ett lager är dåligt, men det vore ju konstigt på en ny maskin.
 
niblom skrev:
Jag har två hydrostater, bägge låter med ett vinande ljud. Jag tror det är normalt.

/N
Låter det konstant eller är det till och ifrån?
Visslet i min maskin kommer och går, ibland så starkt att det nästan överröstar motorn, för att sedan försvinna helt bara jag lägger foten mot bromspedalen. Är fortfarande skeptisk till att det skall låta så mycket i en helt ny maskin.
 
någon mer som har någon idé?
 
A
öringen skrev:
Hej, köpte en helt ny Husqvarna lth154 åkgräsklippare för några dagar sedan. Allt funkar perfekt förutom att det uppstår ett ganska högt visslande ljud till och ifrån som jag tyckt mig lokalisera till hydrostatlådan där bak på maskinen. Ljudet försvinner omedelbart om man trampar lite lätt på bromspedalen. Det har ingen betydelse om man kör framåt eller bakåt eller står still.
Vad kan detta bero på, normalt? Skall man lämna in maskinen? Har ju garanti...
Jag tycker absolut att du ska åka in med den.
Det är svårt att felsöka såhär när det gäller ljud, kan ju vara många olika saker som låter, allt från luft i hydrostaten (eller för lite olja) till att nån remskiva viner eller nån fjäder klapprar när den är obelastad.
 
Tror också det är ok. Så länge det inte är något jätte högt gnäll så är det ok. Kommer det när du smyger i gång och traktorn börjar röra sig? Det är det typiska när det ljudet uppstår
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.