Mitt tips till dig är att låna på tomten , och ha lite kontanter för oförutsedda kostnader som kankomma då är det svårare att låna, det är alltid nåt manhar missat eller tillkommer.

;)
 
HR skrev:
Mitt tips till dig är att låna på tomten , och ha lite kontanter för oförutsedda kostnader som kankomma då är det svårare att låna, det är alltid nåt manhar missat eller tillkommer.

;)
Man kan också se till så att byggnadskreditivet är på 100-200 kkr högre än den beräknade produktionskostnaden så man vet att man klarar oförutsedda kostnader.
Vad det gäller tomtlån eller ej så kan man ju ta hänsyn till att räntan troligtvis är ganska hög på det här lånet (kring 7% skulle jag tro, av egen erfarenhet). Det är först när det finns en byggnad på tomten som man kan få ett fördelaktigare lån. Om det inte går så lång tid från det att ni köper tomten till att bygget är klart kanske det inte spelar så stor roll.
 
Ur ren ekonomisk synvinkel är det givetvis bäst att utnyttja kreditivet så sent och så lite som möjligt före dess att lånen skall sättas.

Att ligga ute med t.ex. 500' av lånade pengar kostar ju omkring 2.700 kr i ränta per månaden vid 6.5% ränta. Har du 100' att lägga cash spar du 500 kr i månaden. Tar man hänsyn till att du sätter in de hundra på ett bra bankkonto (3% ränta) spar du i alla fall 250 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.