Vi har golvvärme. Vi har dessutom mattor.
Det är jättemysigt. :)
 
Mycket har jag läst/hört angående golvvärme men detta var nytt :)
Inga problem, använd dina favoritmattor med gott samvete!
 
Håller med, inga problem, jag har frågat flera "experter"
Det är bara trevligt och varken golvvärmen eller mattor tar skada. ;D
 
;D
Jag har lagt in min golvvärme i mattan!
Varför? Jo, för att få den flyttbar, förstås!
Jag har en matta under soffgruppen och en matta under matgruppen. Om jag möblerar om, så flyttar jag bara mattorna.
Ville inte bryta upp det lagda furugolvet i det lilla huset jag köpte utan löste det på detta sätt istället.

Tänker göra likadant i det nya huset jag bygger
hälsar
Helena med .......
Sverige Stugan
 
  • Gilla
sungam22
  • Laddar…
Peter Roots skrev:
Hej,
En matta i samband med golvvärme kan påverka både värmeavgivning och golvbeläggningen. Om Du har en stor tjockmatta "pressas" värmen ner, dvs värmeförlusten ökar. Det viktigaste att beakta är dock att mattan utgör ett värmemotstånd. Det innebär att temperaturen under matta höjs. Om Du har en golvbeläggning som är temperaturkänslig, tex parkett , kan det medföra att parketten erhåller hög temperartur, vilket kan leda till att den spricker. Detta gäller särskilt grunder med golvvärme som har tunn isolertjocklek. :-/
För mig låter det som orimligt. När du har tunn isolertjocklek försvinner värmen neråt och inte uppåt, vilket vore, om det du säger är rätt, att för mycket värme leds uppåt mot trägolvet, när man har en tjock isolering i grunden.

Jag har frågat på Wirsbo och min golvvärmeinstallatör och han sa att det var inga problem varken för mattorna eller golvet. Vi kommer ändå att ha klinkers i v-rummet.

En matta är inte tätt den släpper värme igenom.

Var har du läst om detta?  :-/
 
Kan bara instämma i det Peter skriver, jag råkade lägga en tunnare madrass på golvet i en kvart, kokhett under, samma med soffan som inte har några fötter, å om man slänger en handduk på badrumsgolvet så blir den väldans varm å go... Kan till och med bli väldigt varmt om du slänger en handduk på parketten, men det gör man ju inte lika ofta... gissar att dom flesta mattor är tjockare än mina handdukar.
 
vonSassen skrev:
;D
Jag har lagt in min golvvärme i mattan!
Varför? Jo, för att få den flyttbar, förstås!
Jag har en matta under soffgruppen och en matta under matgruppen. Om jag möblerar om, så flyttar jag bara mattorna.
..................
Helena  med  .......
Sverige Stugan
:D
Ja, det är inte bara "flyttbarheten" som är bra. Jag har inte termostater på dessa mattor, utan de är försedda med pulsatorer (?) så de avger lika mycket värme hela tiden, beroende på hur jag ställer in dem. Jag vill ju inte att de ska stängas av när temperaturen i rummet är uppnådd. Jag har i stället hela tiden varmt och skönt där jag sitter och kan då ha lite svalare rumstemperatur!

För när man är igång och rör sig blir man ju varm ändå. Jag är heller inte den som är barfota inomhus (haha, självklart i duschen och sängen..) ;) och har inga krypande barn, så detta är helt tillräckligt för mig!
:)

Helena med................
Sverige Stugan
 
  • Gilla
Jennie Levina
  • Laddar…
Peter Roots skrev:
Hej,
En matta i samband med golvvärme kan påverka både värmeavgivning och golvbeläggningen. Om Du har en stor tjockmatta "pressas" värmen ner, dvs värmeförlusten ökar. Det viktigaste att beakta är dock att mattan utgör ett värmemotstånd. Det innebär att temperaturen under matta höjs. Om Du har en golvbeläggning som är temperaturkänslig, tex parkett , kan det medföra att parketten erhåller hög temperartur, vilket kan leda till att den spricker. Detta gäller särskilt grunder med golvvärme som har tunn isolertjocklek. :-/
Visst är det så här om man skall räkna teoretisk värmeöverföring, men hallå...hur många/stora mattor har alla egentligen ???
Nej, hos mig som "normal" mattanvändare kommer inte detta bli något problem, det har jag iallafall övertygat mig själv.
 
Ger golvvärmen mindre värme om man "täcker för" den med en matta?
 
Ger golvvärmen mindre värme om man "täcker för" den med en matta?
Mattan fungerar som isolering, tjockare matta ju sämre värme, samma som att tjockare isolering i en utevägg ger högre temperatur om allt allt annat är lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.