hahalj
Köpte en gammal Viking MB 415 med en Briggs & Stratton motor att ha som mek-maskin till sonen.
Maskinen startar hyfsat lätt men efter ett par minuter så stannar den och det går inte få igång den igen förrän den är helt kall.
Har kollat den manuella choken och alla delarna verkar sitta på plats och rör sig som de ska. Har dock inte skruvat isär förgasaren och kollat spjället.
När vi tog hem den så var ljuddämparen helt oljig och när vi startade den första gången så skvätte det ut en del olja samtidigt som det rök kraftigt i början.
Kan ljuddämparen vara problemet?
Vad annars skulle kunna orsaka att den stannar efter så kort tid?
 
Det kanske finns en förbindelse mellan vevhuset (olja) och cylindern. Kolvringarna eller ventilpackningarna som är trasiga. När oljan värms upp och slungas runt i motorn kan den feta till blandningen tills den stryps. Kolla även tändstiftet.
 
På mopedtiden (för 100 år sedan :D ) brukade kondensatorn spöka.
Då gick mopeden tills den var varm och stannade.
Vet ej hur tändsystemet fungerar riktigt på en gräsklippare men det är inte omöjligt att det finns en kondensator.
Kolla om du får gnista , om du inte får det så borde det vara något i tändsystemet som bråkar.
 
BS-motorer brukar ha magnettändning (som mopeder för 100 år sedan). Jag har lärt mig att tändspolen ska sitta så nära som möjligt till svänghjulet samt att svänghjulet ska inte vara rostigt vid anläggningsytan. Slipa bort rosten, lägg ett pappersark emellan och justera spolens position.
 
hahalj
Tack för tipsen! Då har vi lite att kolla upp, återkommer om det behövs.
 
Kan också vara så att den flödar över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.