Fick en gräsklippare och en stiga trimmer till huset och nu är det dags att fixa drivmedel

Var lite säker vad den ska ha men om jag fattar rätt så ska gräsklipparen ha vanlig BF95 bensin.

Trimmern har jag ingen aning om, Glömde kolla modellen så det får jag nog göra imorgon.

Så antingen BF95 från macken eller de miljöbensin som finns på granngården om jag fattar rätt??
 
Japp antingen BF95 eller miljöbensin.
Det går troligtvis med vilket som i båda maskinerna , men blanda inte dessa det gör ingen nytta utan håll dig till en sort.
Kolla även om det är en 2takt eller 4takts motor på trimmern (det finns oljeblandad miljöbensin till 2 taktare också)
 
Köp alkylatbensin på macken 4 takt till klipparn, trimmern är nog 2 takt och då ska det vara oljeblandad, finns alkylatbensin till den oxå.
 
Vet inte vad macken tar men granngården tar 5L för 159 kr, helt ok.
Går ju inte åt så mycket. Dock vet jag inte vad den har haft innan så är det ok att det blanda lite??
 
Var och kollade och ber om ursäkt, trimmern var inte en stig, färgen gjorde att jag tog fel

Det är en Partner T320?
 
Y
Är du säker att det är T320?
Kollar deras sida nu och den hittar ingen sådan modell.

Däremot B320
http://www.partner.biz/ddoc/PARO/PARO2009_SEsv/PARO2009_SEsv__545154277.pdf


Motorn är certifierad för att drivas med blyfri
bensin. Bensinen måste blandas med olja av
god kvalitet för luftkylda 2--taktsmotorer. Vi
rekommenderar olja av märketPartner blandad i
proportionen 40:1 (2.5%). Proportionen 40:1 får
du genom att blanda 5 liter blyfri bensin med
0,125 liter olja. ANVÄND EJ båt-- eller
bilmotorolja. Sådana oljor leder till skada på
grästrimmerns motor. Vid blandning av bränsle
ska de instruktioner som finns tryckta på
oljetanken följas. När bensinen tillsätts olja, ska
tanken skakas om så att bränslet blandas
grundligt. Innan bränsle tillsätts trimmern ska de
säkerhetsregler som gäller för bränslet läsas
igenom och följas.
Med andra ord, 95 + första bästa 2taktsolja.
 
Redigerat:
Smidigast är kanske att fråga ägaren innan vad han hade för bensin.;)
Är du duktig på dofter kanske du kan lukta lite snabbt i tanken och därav avgöra om det är vanlig bensin eller miljöbensin , lukta inte för länge bara då det är skadligt.
 
Kunde ha frågat men nu gjorde jag inte det, tänkte på det helt enkelt.

Nja luktar är jag inte så bra på men om jag råkar blanda lite så är det inte så farligt va??
Tror att den är nästan tom (kanske är tom, såg inget i den)




Bilden säger annat som jag tog
 
  • WP_20150515_002.jpg
Y
Du har inte sett någon klisterlapp eller bricka med ett långt siffertal?
Modell (ex "P4-18" or "952802250")

Finns väl ingen gammal trimmer som inte önskar 2takt olja, och även om den nu inte ska ha det så funkar den ändå med lite olja i bensinen. Jag har kört tvåtakt i åkgräsklipparen, rök lite mer men inte havererade den för det. ;)
 
Redigerat:
Fanns ett serienummer på den?
 
Y
cazz skrev:
Fanns ett serienummer på den?
http://www.partner.biz/se/support/owners-manuals/
Hittar du inte användarmanualen för din Partner-produkt? Oroa dig inte, du kan enkelt ladda ned den här. Ange produktnamn, modellnummer eller fritext för att söka efter och ladda ned dokumentation.
 
mm tyvärr hjälpte inte det
Men köper 2takts till denna för om det nu "bara" ryker lite så är det ok,ska inte köra den så mycket endå
 
Borde inte göra något att blanda men har dom stått still längre tid är det bättre att hälla ut, kondens kan ställa till det. 2 takts drivmedel i en 4 taktare gör inget som ni skriver tidigare, lite sot och rök bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.