IMG_1756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi köpte ny sommarstuga i höstas och i sommar ska den målas. Den är åt det kallgrå hållet idag och vi vill ha den grå men åt lite varmare hållet istället. Står nu i valet mellan NCS S 2502-Y(Berg 013) & 2002-Y(Vintermatt 507). Just nu lutar det åt den mörkare Berg.

Någon med glada eller proffsiga tillrop?

Taket är svart och ytterdörren kommer att få en röd kulör.
 
Jag tycker det låter som helt rätt väg att gå, att ta den grå färgen åt det varmare hållet. När någon frågar om färg så brukar jag titta i boken "Färgen på huset" av Karin Fridell Anter (som en färgbibel, den boken). Där finns ett eget kapitel om "Naturens grå är gultonat", där hon förespråkar just att välja grå kulörer som är varmare.

Det du ska tänka på är att färgen kommer att upplevas mycket ljusare när den kommer upp på fasaden än den är på det lilla provet. Det allra bästa är ju om du lyckas hitta någon som har målat i de kulörerna du väljer mellan, men jag antar att det kan bli svårt. Vi får hoppas på forumet :)

Vi har målat vårt hus i den ljusaste grå 1002-Y och det upplevs som vitt. Vi har alltså 10 i svarthet där. Om din mörkare har 25 i svarthet tror jag inte att det blir för mörkt. Men som sagt, det vore ju toppen om någon här har målat i just den färgen och kan visa.
 
  • Gilla
Annen
  • Laddar…
Tack Marlen
Vi provmånad med 1002 som ni har och tyckte den blev för ljus. Har nu varit å köpt en provburk till i 2502. Spännande att se. Ska provmåla imorgon om det håller upp.
 
Jag tycker att hus som ligger i eller vid skog eller vid berg passar i svarta och bruna färger.
 
Men vi vill inte ha brunt eller svart utan grått :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.