vectrex skrev:
Det är björk i första hand i så fall. Just nu har jag ingen tid dock, men när "stå-i-snickarebod-årstiden" infinner sig igen så återkommer jag!
Till "stå-i-snickarbodårstiden" hinner den även torka till. Idag sågar jag det det i 1" o 2" tjocka och typ 6-10" breda plankor. Är det någon annan mått som önskas så hojta till nu så jag kan såga lite sådant, utan krav på att du skall ha något.
 
P
Underbart (y) började sakna "veva som en galning tiden med tillhörande super vibb" lite:D sen när man verkligen ser hur virket vrider sig när man sågar upp dom är en upplevelse :)
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
Sånadär leksaker vill jag också ha. Fast jag har inte tillräckligt med träd att såga för att det skall vara lönsamt investera i . En timmerjigg eller ett alaskan mill skulle jag ha mycket nytta av.
 
Får man fråga vad du gav för den vuxenleksaken?
 
Som hittat. Om man har tillgång till skog :D
 
Det är en del pengar för att såga eget virke.
Men den där motordrivningen är nog guld värd om man sågar en del så det är inte så svårt att den behövs
 
Gäller att sprida kostnaderna :D
Jag började med timmer jigg o motorsåg, Sedan bytte jag timmerjiggen till sågverket men körde med samma motorsåg.
Och nu sist så skaffade jag elsågen med matning.

Skillnaden i tidsåtgång är enorm. Blocka med timmerjiggen tog säkert minst 30 min och med elsågen under 5 min.
Sedan att såga en planka tog nog över 10 min med timmerjiggen och 20sek nu.
Och när det kommer till kvalitén på brädorna så går det inte jämföra. Brädorna sågade med timmerjiggen blev helt ok men kräver en hel del hyvling och blir lätt lite vinda, med elsåg blir det nästan perfekt.
 
  • Gilla
Uffe_xx och 1 till
  • Laddar…
P
Ja har man lite skog så är det ett perfekt tidsfördriv om inte den perfekta terapin (y).. Vi tjänade in våran m7 som vi hade väldigt många gånger innan vi sålde den!

kan verkligen rekommendera dessa sågverk!

Fick själv hem några "Bacho" blad ifrån Logosol till Lm Pro sågverket i veckan här! 34 mm breda med HSS stål i tänderna.
Skall bli intressant o se hur dessa presterar mot för vanliga blad, såfort man kör i en stock som har minsta lilla grus i roten så blir det slött :/ och det tar sin lilla tid att slipa dom!
 
Ja det otroligt avkopplande att stå och såga.

Finns inte någon avbarakre (eller vad det nu kan heta) till Lm Pro som på många andra bandsågverk? Borde spara många timmar framför slipmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.