Hej

Takläggarna vill använda wakaflex för att ansluta hängrännan till takpannorna. Är det en acceptabel lösning? Om wakaflexen spricker hamnar allt vatten från ränndalen under takpannorna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min farhåga är att wakaflexen släpper om tio vintrar...

Med vänlig hälsning,

Peter
 
Redigerat:
Inget jag någonsin skulle göra ska vara en riktig skopa i plåt tycker jag. Men allt beror ju på vad du har beställt om du beställt att jobbet vara gjort enligt hus AMA så är det ju inte godkänt men enligt tillverkaren själv som gör Wakaflex säger att det godkänt att göra så.
 
johan ivarsson skrev:
Inget jag någonsin skulle göra ska vara en riktig skopa i plåt tycker jag. Men allt beror ju på vad du har beställt om du beställt att jobbet vara gjort enligt hus AMA så är det ju inte godkänt men enligt tillverkaren själv som gör Wakaflex säger att det godkänt att göra så.
Var i hus AMA står att wakaflex ej är en godkänd lösning?
 
Står inte att den inte är godkänd utan finns inte med som godkänd lösning där av en ej godkänd lösning.
Men AMA är bara rekommendationer och bara tvingande om jobbet är beställt med krav på jobb utfört enligt AMA.
Enklast är att du vägrar godkänna den lösningen hur det blir med betalning är ju lite klurigt då det typ är okej att göra så.
Är väl en snickare som leker plåtslagare hos dej eller? Då brukar det bli dåliga/fel lösningar på plåt då dom inte är plåtslagare.
 
Vad skulle det kosta på ett ungefär att sätta dit en ränndalsskopa på varje sida av takkupans ränndal?
 
johan ivarsson skrev:
Står inte att den inte är godkänd utan finns inte med som godkänd lösning där av en ej godkänd lösning.
Men AMA är bara rekommendationer och bara tvingande om jobbet är beställt med krav på jobb utfört enligt AMA.
Enklast är att du vägrar godkänna den lösningen hur det blir med betalning är ju lite klurigt då det typ är okej att göra så.
Är väl en snickare som leker plåtslagare hos dej eller? Då brukar det bli dåliga/fel lösningar på plåt då dom inte är plåtslagare.
De är takläggare inte plåtslagare.

Om jag behåller lösningen, är det en bra ide att köra dubbla lager wakaflex?
 
Är väll runt 6-8 timmar med måtning, tillverkning och montering förutsatt att du inte bor långt bort från plåtslagaren. Vet inte om två lager gör något till eller från men skad kan det nog inte göra.
 
johan ivarsson skrev:
Är väll runt 6-8 timmar med måtning, tillverkning och montering förutsatt att du inte bor långt bort från plåtslagaren. Vet inte om två lager gör något till eller från men skad kan det nog inte göra.
Någon som vet vad en plåtslagare i Åkersberga kan tänkas ta i timmen på ett ungefär?
 
450-500 +moms skulle jag tro.
 
Skulle försäkringsbolagen acceptera wakaflexlösningen om det skulle bli läckage?
 
S
Försäkringsbolag ersätter väl inte vatten utifrån?
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
SueCia skrev:
Försäkringsbolag ersätter väl inte vatten utifrån?
Helt korrekt därför det finns så få regler och krav på tak och 100 miljoner regler på badrum för i badrum ersätter försäkringsbolag skador.
 
Redigerat:
SueCia skrev:
Försäkringsbolag ersätter väl inte vatten utifrån?
Inte i normalfallet, men Trygg Hansas utökade byggnadsförsäkring gör det (i teorin i alla fall)
 
Hur tror ni wakaflexen klarar att stå
emot ränndalens metallkant när ränndalen trycks ner pga snö och is eller vibrationer från kraftig vind?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis som Johan skiver, säg till takläggaren att göra om, att du helt enkel inte godkänner den lösningen.
När jag ser sådana här lösningar som tyder på en hög okunskap blir jag väldigt nyfiken på hur det ser ut i övrig. Speciellt i andra änden av ränndalen, hur fick de ihop den där?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.