Har ännu inte gjort inköpet av worxen. Såg nu att man kan Garden a 160R för 14700:- vilket är min "smärtgräns". Om jag förstår det rätt har den guidekabel och är en HQ220 under skalet? Är det något att ha istället?
För min personliga del känns det som ett mer gediget märke?!
 
Alla verkar ha sina problem. Men Husqvarna å då således även Gardena verkar mer pålitligt. Worxen känns lite mer som ett lotteri. Med lite tur får du en maskin som går fint. För min del är pålitligheten A och O. Ska man behöva hålla vakt på maskinen titt som tätt kan man likaväl klippa manuellt på det gamla hederliga viset tycker jag.
 
NickeLenkan skrev:
Har ännu inte gjort inköpet av worxen. Såg nu att man kan Garden a 160R för 14700:- vilket är min "smärtgräns". Om jag förstår det rätt har den guidekabel och är en HQ220 under skalet? Är det något att ha istället?
För min personliga del känns det som ett mer gediget märke?!
Hur stor kapacitet behöver du? Jag har köpt en HQ 310 för samma pengar och den är ju 2015 års modell och betydligt mindre i formatet. Valde HQ då mina föräldrar har haft en 305 i några år utan några som helst problem. Svärfar har en från Biltema och det är nog tur att han är pensionär för den behöver tillsyn. Nu är ju inte Biltema och Worx samma sak men jag tyckte mig läsa om mer problem med Worx än med HQ och jag ville att det skulle fungera utan att jag passar den vilket min HQ har uppfyllt än så länge. Gardena är väl samma som HQ så detfungerar säkert lika bra.
 
Jag funderade på Worx men valet föll på Gardena R160. Jag installerade den för två veckor sedan med 400 m kabel, ca 2x500 m2 gräs med en 1,2 m smal gång mellan. Jag har en komplicerad tomt med flera öar, träd, grusgångar, två biytor. Jag är helnöjd. Den har gått felfritt i två veckor. Guidekabeln är ett stort plus. Endast HQ och Gardena har guidekabel. Inte en enda gång har den blivit stående. Biytorna är trånga med smala kilar. Det är imponerande hur Gardenan klarar sig utan att fastna. Med Hornbachs prisgaranti betalade jag endast 13500 kr.
 
peternicklas
BJohan skrev:
Jag funderade på Worx men valet föll på Gardena R160. Jag installerade den för två veckor sedan med 400 m kabel, ca 2x500 m2 gräs med en 1,2 m smal gång mellan. Jag har en komplicerad tomt med flera öar, träd, grusgångar, två biytor. Jag är helnöjd. Den har gått felfritt i två veckor. Guidekabeln är ett stort plus. Endast HQ och Gardena har guidekabel. Inte en enda gång har den blivit stående. Biytorna är trånga med smala kilar. Det är imponerande hur Gardenan klarar sig utan att fastna. Med Hornbachs prisgaranti betalade jag endast 13500 kr.
Vet inte om det är så imponerande. De har guide kabel men de måste de ha för att kunna gå igenom smala passage. Worx behöver c:a 60 cm. i bredd på passagen för att klara det. Guidekabel är bra när den ska tillbaka till laddstationen. Utan prisgaranti mm. så kostar Worx 7000:- med ungefär samma kapacitet som R160.
 
Nej den behöver inte guidekabel för att gå igenom passagen. Den följer bara guidekabeln när den ska ut och in. Det händer att den går genom passagen på "slump" precis som Worx kan göra. Jag ville säkerställa att den klippte tillräckligt mycket på båda områdena samt att den enkelt kunde ta sig tillbaka till laddstationen genom passagen. Jag kan enkelt ställa in om jag vill ha 50/50 % eller 60/40 %.

Jag har ju inte testat Worx och det är möjligt att den fungerat men jag ville inte chansa. Jag betalar gärna mer för att få en garanterat problemfri klippare.
 
Så det den beställd.
Det blev en Garden R160. Mest för att den har guidekabel och är ett "mera känt" märke. Min tomt är ganska svårt med nivåskillnader, stenas och buskar. Intalar mig att Gardenan ska göra ett bättre jobb där än Worxen... Men det är kanske någon försvarsmekanism pga merkostnaden.
En aspekt är att den även ska klara 500m begränsningsksbel, medan Worxen, enligt deras support, klarar 250m vilket är gränsfall för mig.
Fick Gardenan före 14700:- på bygghemma.se. Bauhaus ville ha 16995;- för den och dess prisgaranti gällde inte... såklart.
Nu blir det luft och kärlek till middag några veckor ;)

Nicke
 
Det blev en Husqvarna 320 tillslut, hade ingen bra känsla för Worx.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.