Märkte under barnens mopedtid att framförallt bränsleslangar (plast & gummi) hadde en förmåga att bli dåliga av vanlig bensin.
Dom blev sköra och luckrades upp , så jag kan tänka mig att det samma gäller på gräsklippare.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
xdigger skrev:
Ingen fara... Däremot tål inte motorerna spriten som är i vanlig bensin. Det där med avlagringarna finns inga belägg för!
vad skulle hända pga spriten menar du?
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Plocka isär en motor som gått länge på bensin och titta hur den ser ut som. Skruva ihop och kör ett tag på alkylat och plocka sedan isär den igen. Det du kommer att upptäcka då är att det är kliniskt rent i förbränningsrummet. Tog ca 10 timmars körning med alkylat på en 300cc tvåtaktare för att tvätta bort allt efter 75timmars bensinkörning. Kör numera alla småmotorer och 2 takts motorcyklar på alkylat.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Plastdetaljer i förgasare samt flottörer mår dåligt av detta, speciellt på Kina maskiner såg problemen på nära håll när jag jobbade med bensinpumpar, våra underleverantörer hade svårt att leverera plastbitar som funkade bra med spriten. Skruvat med en del kinamotorer och pöastbitarna brukar svälla. Samt att slkylatbensinen håller sig längre när man lagrar den, vanlig bensin har en tendens att få förgasare att ärga när den står länge, det brukar man se på motorcyklar som står över vintern. Därför det oftast finns avtappningsplugg på dessa.

Dof: Håller med dig, men aldrig sett ett stopp på maskiner på grund av detta, snarare att dom går bättre! :)
 
men så liten blandning som 5% borde den ju tåla om den tål bensin.
 
Nepp, det är inte alls säkert, spriten kan vara förödande, mycket aggressivare än bensin, jag har sett billiga småmotorer från Kina krångla pga det, alltså plastdetaljer som sväller eller i vissa fall försvinna, gummi gillar inte heller sprit, oringsr tex. Finns anledning att en del tillverkare av gräsklippare och motorsågar föreskriver alkylatbensin!
 
Beror lite på vad man har för utgångsläge att börja med. Har själv ett typexempel ståendes. Fd briggsmotorn till snöslungan. Lossnade en sotflaga som la sig mellan sätet och ventilen. Bränd och otät blev den.
 
Aha.. Ja det vore intressant att se helt klart! Åh andra sidan kan gamla briggsar rasa ändå om dom blivit misskötta ty många har blivit! Men jag har aldrig hört om någon som rasat på grund av det förut! En annan rolig grej, min granne hade lånat en jordfräs länge och han skulle sota ur den innan han skulle lämna tillbaka den och så sa han till mig att jag har alltid kört den på färdigblandad bensin, varpå jag nästan satte kaffet i halsen och frågade varför han körde den på 2-taktsbränsle. Han trodde det var en tvåtaktare.. :)
 
Hej

Testade att byta till 98 okt bensin, men det hjälpte inte. Den starta direkt (men stannade efter ca 1 sekund) så länge den var primad, så jag förstod att det måste vara något strul med att motorn får bensin, kanske förgasaren. Skruvade loss förgasaren i alla delar jag kunde få isär. Tyckte allt såg rent ut. Men blåste och torkade rent så gott jag kunde. Skruvade ihop förgasaren igen, sedan startade den och gick den hur bra som helst igen...
 
Det räcker med ett litet korn för att det ska täppas till, att ta isär och blåsa rent brukar lösa det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.