Ska bygga ett cykelförråd enligt http://www.byggbeskrivningar.se/cykelforrad
Stolparn i stommen består av två 45x95mm reglar. Inser nu att jag har fått justerbara stolpskor som är 96mm och stolparna ska monteras så bredden blir 2x45mm alltså 90mm. Vet inte om det finns 90mm stolskor till st:eriks plintar med 22mm järn. Hur kan man annars lösa detta på bästa sätt. Sätta någon distans? Man ska montera ihop med genomgånde sexkantsbult föreslår de och då kommer ju stolpskon klämmas åt. Behöver lite nybörjartips på detta kanske inte är något problem. Upplys mig!
 
Stolpskon trycks ihop och blir 90 mm när du spänner bulten. Det är bara 3 mm på var sida som behöver tryckas in av bulten.

Edít: varför inte köpa stolpe som är 95*95?
 
Redigerat:
Nu vet jag inte hur just dina stolskor ser ut, men det är inte alltid så bra att klämma ihop dem. Jag hade satt nån distans.
Ett par bitar board eller såga till nåt som är sex millimeter. Det är inte så kinkigt, men anpassa materialet efter om det kommer att utsättas för fukt.
 
För man ska ha uttag för hammarband. Kolla ritningen på länken så förstår du. Så är det väl bättre med två reglar då en hel stolpe spricker lättare sa de till mig.

Ja board kanske är perfa att få till det. Stolparna kommer stå undertak det är ev stänk från väggruset som är underlag.
Tackar för hjälpen det gnager mig lite i huvudet att ha ett problem som jag är osäker på lösningen till!
 
Jo det stämmer att kvadratiska stolpar spricker lättare och det är även lättare att såga av 2 st 90*45 än en 95*95 stolpe om man använder kap och gersåg i normal storlek.
 
  • Gilla
Tobter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.