Hejsan

Gräsklipparen, en klippo, körde över en bit av en tegelste. Nu när jag startar den är avgaserna rejält blå. Mycket olja allts. Givet händelsen med tegelstenar, vad kan vara trolig orsak? Spräckt motorhus? Kolvringar något annat?
 
Ajdå, det var ju trist att du släppte ur röken ur maskinen, då vet ju alla att den är kaputt ;)

Tyvärr har jag inget vettigt att säga om orsaken. Hoppas du kan stoppa tillbaka röken i motorn så den börjar funka igen :)
 
Om du lagt omkull gräsklipparen så kan det ha runnit olja som orsakat röken alltså inget allvarligt.
Om det inte är temporärt utan beror på en skada t.ex en stenbit som slungats iväg och träffat något så krävs det att felet lokaliseras istället för att gissas.
 
Inget svar på din fråga men detta kanske kan hjälpa ändå. Nu vet vi inte vilken motor det är på din klippare men här är en sprängskiss på en BriggsStratton motor http://www.briggsparts.se/grp/motordelar.php
 
Jo, det är en BS, så spränsprängskissen kan komma in handy :)
 
Kom den blå röken direkt efter stenkänningen? Eller vid nästa start? Det kanske ha inte allt med varann att göra. En stenkänning kan knäcka vevaxeln och då kan en del packningar bli otäta med rök till följd.
Min Klippo med B&S motor osar rök ibland men det kan gå över sedan.
Försök att köra vidare, detr kan inte bli värre av det. Kanske det lugnar sig. Om motorn efter en halvtimme fortfarande går ojämnt eller vibrerar eller går på lägre varvtal än vanligt då är det kanske dags att söka verkstad.
 
A
thomasx skrev:
Hejsan

Gräsklipparen, en klippo, körde över en bit av en tegelste. Nu när jag startar den är avgaserna rejält blå. Mycket olja allts. Givet händelsen med tegelstenar, vad kan vara trolig orsak? Spräckt motorhus? Kolvringar något annat?
La du klipparen på sidan efter smällen för att inspektera kniven?
Gräsklippare får inte läggas på sidan pga att olja då kan rinna ut till förgasaren och då blåryker det ett tag (om den startar alls).
 
Du kan ju kolla hur vevaxeln ser ut i änden där du körde på tegelstenen och se om den krökte sig?
 
Röken kom direkt efter, utan att den lagts åt sidan. Den ville inte starta men rök varje gång man försökte. Sedan plötsligt blev det tvärtstopp när man drog i snöret, som om något fastat eller kommit i kläm. Efter ett tag gick det plötsligt att dra i snöret igen, och den startade, efter att ha kört en stund verkar avgaserna nu mer normala.

Vi får väl köra vidare och se vad som händer, har inte tid att sätta igång och mecka med den också nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.